AA4121

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!

Re: AA4121

Inläggav mikaelmarin » 06 nov 2017 09:33

Kämpa på Anton så rullar bilen nästa sommar, hoppas vi ses på Riksmötet 2018 i Söderköping.
Hälsar,
Mikael
mikaelmarin
Medlem
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 nov 2009 21:48
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866
Ort: Bromma

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 06 nov 2017 14:32

Tack för alla glada tillrop!
Söderköping försöker jag komma till, helt klart! Men vi får se om det blir i 911 eller Enzmann 506.
356an har nog ännu några år innan hon är startklar :D
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav TobiasL » 06 nov 2017 21:56

Inte dags för en Enzman 506 tråd här på forumet? Den borde väl räknas som "klubbil" (baserad på 356 motor och byggd under perioden 1950-1965)?
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2009 08:25
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Ort: Stuvsta

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 09 nov 2017 13:44

Dags att gå igenom och snygga till styrväxel!
Visuellt så såg den ut som ny inuti så jag valde att inte byta lager denna gång eftersom de löper och rullar fint. Peggen och skruven hade också minimalt med slitage. Kunde konstatera att växeln aldrig varit öppnad sedan den lämnade ZF 1963, bara haft oljan bytt!
Jag lackerade upp växeln, glasblästrade aluminiumöverfallet, förzinkade muttrarna och återmonterade de 3st Karro märkta skruvarna och den enda långa "plomberingsskruven" från Kamax. Såg till att rädda plomberingen så att växeln kunde bli återförseglad med en ZFplombering.
Nörderi på hög nivå, och ingen kommer någonsin att se plomberingen där den sitter under tanken. Meeenn, det är en såndär lite detalj som jag själv tycker är kul och det ger mitt eget ordningssinne lite ro, varför inte? :D

It's always in the details...
Bilagor
IMG_1905.jpg
IMG_1906.jpg
IMG_1904.jpg
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 27 jun 2018 12:31

Företag och familj prio 1 just nu, därutav lite dåligt med uppdatering på projektet.
Lite har i alla fall hänt. Bland annat är gaspedal renoverad med ny fjäder och nit. Fick göra fjädrarna i egen regi eftersom den som kom från Stoddard hade väldigt lite att göra med "verkligheten". Såg inte ens ut som original. Jag har dock gjort en lite avvikelse i att låta göra dem i rostfritt istället för svart fjädertråd. Dessa kommer bland annat också kunna köpas på marknaden i samband med Riksmötet!
Bilagor
IMG_0471.jpg
IMG_0445.jpg
IMG_0470.jpg
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 27 jun 2018 13:26

Hittade äntligen fyrkantiga och SP märkta reflexer genom en snäll 356 kompis!
Ett av glasen var lite sprucket och bakstyckena var rostiga. Men jag vill ju gärna ha kvar lite av "historien" i komponenterna jag renoverar, så sprickan stör mig inte och jag delade på reflexerna, blästrade och gjorde rent, förzinkade om och monterade ihop. med resultat att den härligt patinerade ytan på bakstycken blir kvar och när väl zinken lakats ut lite så blir det som om reflexerna varit med från 1963.

Blir trevligare renovering på det sättet!
Bilagor
IMG_0026.jpg
IMG_0014.jpg
IMG_0021.jpg
Senast redigerad av Scuderiaanton 27 jun 2018 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 27 jun 2018 13:33

Bytt reprolocket på bromsvätskebehållaren till ATE "blue dot", det blåa locket. Ingen som ser den ändå, men jag vet att det sitter rätt grejer där och den känslan är viktig, bara för mig...
Batteri provmonterats lite, hittat den gamla jordkabeln och kabelskon. blir ett fint bagagerum när det är klart.

Motorn, en 616/33 "SC"-stationär är färdigkonventerad för att monteras in. Nu är det bara växellåda som ska bli klar. Här hjälper en annan klubbmedlem mig snäll som han är. Väntar dock på 4ans drev som behövde bytas!
Bilagor
IMG_0111.JPG
IMG_0928.jpg
IMG_1009.jpg
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 27 jun 2018 13:40

Eftersom jag inte har så mycket tid att jobba med bilen så blir det smågrejor som tas hem och plockas lite med hemma i källaren.
Tillbehör är dessutom alltid intressant. Har nu fått tag på en härligt patinerad resväska till T6 modellen med Porsches egen "tartan" som mönster.

Dessa väskor syddes av Karl Seeger och just denna var anpassad för att få plats i bagageutrymmet.
Väskan behöver få lite omvårdnad, men väl färdig så pryder den sin plats under bagagehuven, om än solblekt och lite sliten!
Är intresserad av om det finns någon mer med samma väska / tyg i klubben? Hör av er i så fall!
Bilagor
IMG_0489.PNG
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav Scuderiaanton » 14 jul 2018 23:39

Speedstersäte i en T6...
Bland annat inspirerad av en av Eskil Nihléns fina installationer hans tidigare svarta 356 så vill jag ha ett speedstersäte på förarsidan, endast förarsidan. Dels så tror jag att den dagen bilen är startklar så sitter nog gärna passageraren i ett originalsäte på passagerarsidan och samtidigt så är det lite kaxigt att ha speedsterstol för föraren!
Men T6:an har ju andra glidskenor och förhöjningar än fram till T5, och speedsterstol fanns iofs som tillval enligt ”der White”s sida på nätet men det kräver lite handpåläggning.
Jag hade nu turen att få lov att köpa ett speedsterunderrede i järn (fanns i trä och finns numera även i aluminium, men med tanke på mina ca 100 kg så har jag gärna järn ”i botten”). Kom över ett originalstolsunderrede där jag kunde få tag på både glidskenor och låsarm. Tricket är att mäta in låsarmen i förhållande till förhöjningen (där också de små låsrällorna är pressade ut för att låsa hela ekipaget). Allt detta är ju ”lättare” att arrangera och mäta in på T5 och tidigare, men tar man mått från ett originalsäte så går det ganska fint att sätta låsarmen med mekanism i rätt vinkel. Det behövs ju mest infästning/ svetsning i färdriktning där rörelse kommer att vara vid acceleration och retardation, medan i sidled/ vinkel ut från själva speedsterunderredet.
Väl inmåttat så har jag svetsat ihop låsarm/ mekanism med speedsterunderrede. Gångjärnen är nitade på plats med kopparnit mot underrede, men skruvas fast i själva stolen. Nu väntar jag bara på glidskenor skall komma tillbaka från förzinkning och sedan ska de nitas fast i underredet också.
Bilagor
F3C12F59-FB63-4B9A-8FA4-371900DFAED3.jpeg
A9DEA214-A06C-48E3-BF81-5447A737D4B6.jpeg
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Re: AA4121

Inläggav NiklasLarsson » 16 jul 2018 15:38

Snyggt som alltid! Kommer att bli snubbigt bra. Heja heja!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD
NiklasLarsson
Forumhjälp
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 07 nov 2009 09:26
Ort: Stockholm/Vällingby
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Ort: Vällingby/Stockholm

Föregående

Återgå till Presentation av klubbens medlemmar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron