Niklas Larsson Porsche 356C -65

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!

Niklas Larsson Porsche 356C -65

Inläggav NiklasLarsson » 08 mar 2010 19:44

Jag heter Niklas Larsson, är 40 år och bor i Vällingby i Stockholm. Längst ned i min signatur i det här forumet skriver jag att jag har varit en hang-around sedan 1978 för det var då min far köpte en 356C i Tranås och tog hem den till Linköping där jag är uppväxt. Nu är det jag som har övertagit staffetpinnen och vårdnaden om bilen. Och vem vet kanske den kommer ut och gnuggar asfalt i sitt lätt patinerade rejsskick vilket år som helst.
Bild
Under sina glansdagar så såg bilen ut så här när min far deltog i historisk racing med den (tack för bilden Nicke).
Bild
Ibland på kvällarna brukar jag roa mig med att skriva på min blogg om Porschar och folkor. Bloggen hittar ni på följande adress http://www.luftkyld.blogspot.com/
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD
NiklasLarsson
Forumhjälp

Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072

Re: Niklas Larsson Porsche 356C -65

Inläggav NiklasLarsson » 03 feb 2017 16:12

Oj då! Jag har tydligen glömt bort att jag hade en "tråd" för min bil. Bot och bättring! Och tro det eller ej så är bilen ute på vägen numera. Den har körts i två somrar - första sommaren lite försiktigt runt här i Stockholm där den deltog på Riksmötet på Häringe Slott. Efter lite utsortering, reparationer och allmän djävulsutdrivning förra vintern, våren och sommaren så blev till slut klar 3 dagar innan Riksmötet i Ronneby som fick bli en lagom "shake-down-resa" på 130 mil ToR med lite busiga omvägar.

Den är härligt rå och bullrig med rapp motor - precis som den ska vara. Och som den alltid kommer att vara.

Bild från Il Café Midnightrun i höstas.
LittleRedDevil.jpg

Och det viktigaste av allt! Ta ut bilarna och kör. Även om de är lite småskralltiga, läcker in vatten och har sina rostbubblor (3 rätt av 3 möjliga på min bil) - så kör med dem! Nyligen införskaffad klibba.
Bilagor
drivethemdonthidethem.jpg
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
NiklasLarsson
Forumhjälp

Inläggav NiklasLarsson » 13 nov 2017 15:32

VILKEN ÅKSÄSONG!

Sådana här bilar blir ju bara bättre och bättre ju mer man kör med dem. Och dessutom så bygger varje mil på den relation man har till sin bil och det förtroende man har för den. Så det är bara ut och nöta mil med dem. Och de inte perfekta eller väldigt bullriga är det ingen ursäkt utan snarare en drivkraft. Dessutom finns det ju dem som jobbar med att sälja hörselkåpor.

Som vanligt drog säsongen igång rejält här i Stockholm med Il Caffé Midnight Run den 21 maj. Ett väldigt enkelt och skönt event, som arrangeras av Il Caffé-Magnus och Early911.se, där man dyker upp vid 20-snåret och bjuds på kaffe och sparkar däck. En skön blandning av tidiga Porschar på ett enkelt sätt.
Il caffe vår.jpg

Sen precis i början av augusti var det dags för en liten träff man blandade lekkamrater där vi träffades söder om stan och sparkade däck och sedan lekte lite i tunnlarna till Lidingö. Köra i tunnlar är underskattat och jag måste allvarligt fundera på om det är rätt att ha en ljuddämpare eller om man ska ha en lite roligare lösning. Det var ju rätt fränt att åka bakom en Porsche 911 ST med raka pipor när han drog på. Här på bild i "Nacka-depån" med lekkamrat och klubbkompis Johan.
Tunnelraiders.jpg

Några veckor senare var det dags för det väldigt trevliga Riksmötet på Västkusten. Mycket bra fixat Jocke och Jonas! Stort tack! Men istället för att åka raka vägen dit, som dessutom inte är den roligaste från Stockholm så var vi några bilar som bestämde oss för att åka en liten omväg via Dalsland. När vi startade i Stockholm var vi åtta bilar men på vägen efter Västerås så körde de trevliga finska deltagarna på Riksmötet Juha Vane och hans kompis ifatt oss, så när vi kom fram till Dalsland var vi nio bilar. Efter en fantastisk middag och övernattning på Baldersnäs så var det dags för anledningen till omvägen - Brudfjällsvägen! Det närmaste berg-och-dal-bana man kan komma på allmän väg. 11 km kurvor och krön som är helt galna. OM ni inte kört den - gör det!
Brudfjällsvägen1.jpg

Sedan det trevliga Riksmötet med en väldigt trevlig rallyslinga, där jag och co-driver Sven gjorde allt för att plocka så många "omkörningspoäng" som möjligt, men tyvärr ingick inte det momentet den här gången heller i Klubbmästerskapet så det blev väl en blygsam placering som vanligt. Men som sagt tidigare - ett otroligt trevligt Riksmöte.
Riksmötet 2017.jpg

Säsongen här i Stockholm slutar ofta som den börjar med att det blir kaffe och däckssparkande på Il Caffé Midningh Run.
Il caffe höst sept.jpg

Så nu när vintern är på väg så kan man bara sitta och tänka tillbaka på en väldigt trevlig åksäsong med rätt många mil i bilen. Och självklart drömma om nästa säsong!

Och glöm inte: Drive them - don´t hide them!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
NiklasLarsson
Forumhjälp

Inläggav NiklasLarsson » 17 nov 2017 21:11

Teknikens Värld Moderna Klassiker.jpg

Plötsligt händer - mina 15 seconds of fame! Eller något sånt. Vid höstens Il Caffé Midnight Run blev jag intervjuad av Linus Pröjtz och hans kollega Robin Törnros på Teknikens Värld. Linus mindes min bil väl då hans pappa, som körde Triumph TR2, hade tävlat mot den när min pappa körde historisk racing med den. Artikeln om Il Caffé Midnight Run med min bil och andra bilar från klubben kom i senaste numret av Teknikens Värld Moderna Klassiker (nr 2 2017). Blev ett väldigt bra reportage med fina bilder så köp den!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
NiklasLarsson
Forumhjälp

Återgå till Presentation av klubbens medlemmar