Önskas, en 356:a

Önskas, en 356:a

Inläggav Sederholm » 07 aug 2018 16:59

Hej
Såg att 1130 personer tittat på min annons från februari 2017 men ingen har svarat.
Är man fånig om man sätter in en sökannons att man vill köpa en fungerande bil ?
Det vill nämligen jag!
Hör gärna av er om ni har någon eller känner till någon bil till salu.
Hälsningar Johan Sederholm, johan@sederholm.se medlem sedan 1994
Sederholm
Medlem

Tilltalsnamn: Johan
Efternamn: Sederholm
Medlemsnummer: 818

Re: Önskas, en 356:a

Inläggav TobiasL » 09 aug 2018 09:12

Tråkigt att du inte får svar. Men, tittar man lite så saknas inte bilar till salu om man är beredd att betala ett marknadsmässigt pris.

På Blocket finns just nu fem coupéer och tre öppna bilar..

Vidgar man vyerna till Tyskland finns ett större antal på mobile.de.

Lycka till i jakten!
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem

Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143

Re: Önskas, en 356:a

Inläggav Scuderiaanton » 09 aug 2018 10:11

Inte alls fånigt att sätta in en sökesannons här!
Det en del av var klubben syftar till, att bibehålla intresset och förenkla ägarskapet av Porsche 356, genom gemenskapen som byggs inom föreningslivet.

Ett förslag utöver detta är att försöka komma med lite på klubbens aktiviteter, eller veteranbilsaktiviteter där våra medlemmar ingår. Genom att "lära känna" lite av klubbmedlemmarna och be dem sprida att Du vill köpa en bil så kanske Du får lite ledtrådar?
Det krävs också lite "tur" idag att hitta rätt bil till rätt pris osv. Jag hävdar numera att rör man sig bara i 356 sfären tillräckligt länge så "hittar" rätt bil Dig, Du hittar inte den... :-)
Men priserna på "Blocket" både förnöjer och avskräcker (beroende på vilken sida Du är, som säljare eller köpare). Man kan undrar varför vissa prissatta bilar finns kvar utannonserade år efter år?
Kommer en korrigering av prisbilden på veteran-Porsche likt det som skedde för Ferrari under 2000talets början? Vem vet? Kapital är fortfarande "billigt" och en del bilar ägs ibland till större del av banken än av individen... Riskfyllt, för för merparten av oss är detta en hobby, inte ett sätt att binda och säkra kapital.

Ibland oroar jag mig också för att Porscheägandet, framförallt 356 och tidiga 911, har blivit en "exkluderande" del inom veteranbilshobbyn. Genom prisutvecklingen så är det svårt att hitta objekt, bilar och prisvärda reservdelar. Som klubb vill vi gärna ha in alla typer av medlemmar, både "mekarn" och den som köpt bilen "klar". Vår fina klubb ska få en eloge för vad det gäller reservdelar, jag har fått god hjälp av väldigt många att hitta renoverbara originaldelar, till betydligt lägre pris än USA Repros.

För att sammanfatta: Att hitta en 356 bil idag där Du känner Dig nöjd med pris och kvalité på bilen kräver tid och kunskap. Vad det gäller tid så ska Du inte ha bråttom, bilen kommer inte "hitta" till Dig snabbare för det. Dessutom finns inte det utbudet på marknaden som det gjorde kanske på 70-talet då klubben startade. Vad det gäller kunskap så engagera Dig i klubbens verksamhet och möt andra medlemmar så vet Du vad en bra bil eller ett bra objekt skall innehålla, och till vilket pris. Dessutom ett föredömligt bra tidsfördriv "i väntan på att en 356 skall hitta till just Dig"! :-)
Scuderiaanton
Medlem

Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173

Återgå till Köpes - Bilar, delar, däck mm.