Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.

Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav larslarsson » 29 sep 2016 22:22

I förrgår rullade skogsvraket in garaget för påbörjad demontering. Den är nu uppställd på pallbockar så att det går att plocka bort framvagn och bakaxel/växellåda. I går och i dag har jag brottats med fastrostade skruvar och muttrar i fram och bakvagn. Några har släppt i gängorna, andra har släppt tillsammans med lite plåt och åter andra sitter fast och vill inte lossna. Vid fjäderinfästningen vid bakre torisions röret var det nog bara en skruv som släppte i gängan. De övriga släppte med en bit plåt, i den mån de inte redan hade rostat loss. Skruvarna för infästning av svärden till bakaxeln sitter riktigt hårt och är dessutom lite svåråtkomliga. Låter 5-56 verka över natten och går på med värme i morgon. I morgon ska jag också försöka lossa skruvarna som fäster bågen för växellådan i karossen. Jag skar upp golvet i bagageutrymmet, över växellådan, för att komma åt att spraya 5-56 även på gängan för dessa skruvar. Jag blev angenämt överraskad av att det var så pass mycket kvar av plåten där. Vinkelslipen fick lov att skära nästan som i ny plåt. Det kanske gå att återanvända plåten där. Då blir det en plåt mindre att tillverka. I framvagnen måste undre bärarmen på höger sida bytas. Fästet för krängningshämmaren har rostat av.
När alla fjädringsdelar är bortplockade ska främre och bakre torisionsrören och fästena för bågen till växellådan fixeras i en stadig ram för att behålla måtten rätt i chassiet. Ramen är uppmätt, men det återstår att kontrollera chassiets mått innan jag kan låsa det till ramen. När chassie o ram sitter ihop återstår att tillverka en snurra att hänga upp alltihopa i. Det återstår m.a.o. lite att göra innan själva åter uppbyggnaden kan göras. Men jag ser fram emot det. Det är trevligare att tillverka ny plåt och svetsa in än att böka med skitig växellåda o fettdrypande framvagn. Dessa kommer naturligtvis att behöva rengöras men det är en framtida fråga.
Jag tänkte försöka återkomma med några bilder allt eftersom arbetet fortskrider.
Hälsar Lasse
Bilagor
P9280025.JPG
Två syskon med endast 870 i skillnad i chassienummer
P9290037.JPG
Eventuellt måste det undre torisionsröret bytas
P9290046.JPG
Det har rostat rejält under rostskyddsmassan
P9290052.JPG
Klacken för dörrlåset går nog att återanvända, f.ö. måste nog det mesta på bilden bytas
larslarsson
Medlem

Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav TobiasL » 03 okt 2016 14:18

Underbart projekt Lasse, ser fram emot att följa utvecklingen!
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem

Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143

Inläggav larslarsson » 09 okt 2016 23:38

Nu är växellådan och resten av bakaxelupphängningen borttaget. Jag blev tvungen att kapa fem av de sex skruvarna som håller bakaxelrören vid ”svärden”. Skruvarna som håller bågen tillväxellådan gick konstigt nog att skruva bort, men det gick inte att få loss bågen från fästet. Jag blev tvungen att kapa även den. Kopplingsvajern blev jag också tvungen att kapa. Skruvarna som fixerar de plattorna som håller ”svärden” i bakre torisionsröret gick också över förvänta att lossa från gängan. Fem av åtta gick att gänga loss, en gick av och två vreds loss ur plåten. Båda de bakre/undre skruvfästena som utgör referenspunkter för kontroll av måttriktighet sitter kvar. Det var mera än förväntat, och därmed sparades också arbetet med att återställa referenspunketer. Över huvud taget finns det mera plåt kvar runt bakre torisionsröret än vad jag väntade. Visserligen finns det många rostkratrar i plåten men det finns kvar bra möjligheter att fästa upp och fixera ny plåt rätt lägen. Nu ska jag kontrollmäta avstånden mellan fram o bakaxlar samt kolla att chassiet inte är skevt, eller kanske snarare kolla hur mycket skevt det är. Jag ska lägga upp ett referensplan med en krysslaser att kontrollmäta emot. Vad beträffar måttriktigheten mellan fram o bakaxlar så verkar man varit ganska generösa. Accepterat värde ligger mellan 1890,5 och plus/minus 2mm. Ska bli spännande att se hur måtten ligger. Av spåren på trösklarna att har man använt en gaffeltruck vid flytten, och de verkar något deformerade uppåt. I fronten har hela plåtpartiet framför/under bagageluckan pressats uppåt en bra bit. Det behöver dock inte betyda att framaxelrören är förskjutna. Blir spännande att se vad som kommer fram vid mätningen.
Bilagor
PA090008.JPG
Skicket är ungefär det samma på båda sidor
PA090005.JPG
Rosten har avverkat mycket av underdelen men tillräckligt med plåt fanns kvar för att skruva ur några skruvar
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 25 okt 2016 23:15

Efter rengöring och slipning med roterande stålborste så går det att ungefärligt bedöma hur det står till med plåten vid främre torisionsrören. Det finns mera plåt kvar än vad jag trodde. På vänster sida sitter båda rören fast i den kraftigare infästning som ska hålla fast rören. Det går t.o.m. att lämna kvar så mycket vid det undre röret att det förblir fixerat i mot det övre röret. Även det mesta av plåten med det stora hålet för parallellstaget till styrningen går att behålla. En positiv upptäckt, eftersom jag var beredd på att få lov att byta det mesta där. Däremot måste förstärkningen som ligger längst ner på chassiet, mellan framaxel och bakkant på framskärmen, bytas mot en ny. Även på höger sida går att spara mera än vad jag trodde. Att ramdelen mellan övre och undre torisionsrören var mycket dålig gick att se utan rengöring. Fästet runt det undre röret är helt bort rostat. Men det räcker nog att svetsa i ny plåt upp till ungefär mitten av det övre röret. Här är det också kvar mera av plåten bakom framaxeln. Som framgår av bilderna måste i stort sett all plåt framför framaxeln bytas.
Vid bakre torisionsröret finns också mera användbar plåt att bygga emot. Framför och under röret måste det mesta bytas, men bakom går det faktiskt att spara några decimeter.
Uppmätningen av avstånden mellan referenspunkterna fram och bak visar att vänster sida är 8 mm för kort och på höger sida fattas 18 mm. Troligen är det lyften i de dåliga trösklarna som har dragit ihop chassiet. Om det är i trösklarna som måttförskjutningen sitter bör det vara ganska lätt att dra ut framaxeln till rätt mått sedan bakdelen fixerats förstyvningsramen. Som tur är finns det ganska många mått att jämföra emot i verkstadshandboken.
Det som nu måste göras är att förstärka infästningarna runt torisionsrören så att det blir så stadiga fästpunkter att det går att fixera chassiet i förstärkningsramen. Först ska bakdelen låsas fast så att den kan fungera som mothåll när framvagnen dras rätt. Därefter måste ev. skevhet i chassiet mätas upp och åtgärdas innan framvagnen låses fast till ramen. Nästa steg blir att montera dörrarna för att kontrollera inpassning och mått runt dörröppningarna. Men först måste gångjärnsfästena kontrollmätas och förmodligen justeras. Stolparna som gångjärnen är monterade på är så dåliga i anslutningen mot trösklarna att underdelarna behöver bytas. Dessa ska i sin tur fästas i trösklarna som också behöver bytas. Alltså blir det nog trösklarna som måste bytas först………
Bilagor
2016-10-25 15.37.00.jpg
Mycket plåt bortrostad i underkant men mera än väntat kvar ovanför.
2016-10-25 14.28.58.jpg
Mera användbar plåt kvar i framvagnsfästet och där bakom än vad jag trodde.
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 23 nov 2016 23:13

Ett steg framåt och två steg bakåt!
En ny uppmätning med bättre verktyg visade att avståndet mellan fram o bakaxel ligger på nominellt avstånd på vänster sida och minus 8 mm på höger sida. Alltså inte alltför besvärligt att korrigera. Kryssmätning visade OK mått mellan höger bak och vänster fram. Vänster bak till höger fram var motsvarande för kort som avståndet mellan fram o bakaxeln. MEN vid en noggrannare kontroll av främre torisionsrören visade det sig att det undre röret är genomrostat! Alltså behöver hela röret bytas. Eftersom jag fått tag på en framvagn med båda rören i gott skick så kommer jag att byta båda. För att kunna göra det behöver jag tillverka en fixtur mot den befintliga som kan användas för att passa in den ”nya” med rätt mått. Det tillkommer alltså en hel del merarbete för att fixa framvagnen. Sådant får man räkna med och det är förmodligen inte det enda merarbetet som tillkommer. F.ö. är hjälpramen, som chassiet ska fästas upp i, placerad under bilen och uppmätt. Infästningarna för bakre torisionsröret är tillverkade, utprovade och hopsvetsade. När fästet för bygeln, som växellådan är monterad i, är stadigt fixerad mot hjälpramen så blir nästa steg att korrigera läget på framaxelrören och mot dem tillverka monteringsfixturen för den nya framaxeln.
Bilagor
2016-11-23 20.41.21.jpg
Infästningen av bakre torisionsröret vänster sida
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 04 dec 2016 19:10

Ett nytt steg framåt.
Jag hoppar över arbetet med att korrigera undre torisionsröret på höger sida. Det räcker ju faktiskt med att fixera båda rören rätt på vänster sida och övre röret på höger sida. Det undre röret på höger sida bör hamna rätt om de övriga tre punkterna är rätt. Alltså kan jag spara lite arbete om jag stället tillverkar en stadig fixtur som låser fast rören efter inpassning. De nya torisionsrören är förberedda, nållagren är urtagna och allt är rengjort från fett, smuts och rostskyddsmassa. Det tog mig en halv dag att tillverka ett verktyg för att dra ur lagren med och nästan en halv dag för att få ur lagren. De första två lagren gick ganska bra. Före det tredje blev jag tvungen att förstärka verktyget som inte var dimensionerat för så stor kraft som det gick åt. Med hjälp av ett rör som stacks in från andra änden gick det att slå loss lagret. Det fjärde lagret satt väldigt hårt fast och krävde avsevärd kraft för att få loss. Det visade sig att det förmodligen var fastsatt med ordentligt med Lock Tite och därför inte ville lossna. Kanten på lagret har fått några märken så det behöver rengöras och noggrant kontrolleras om det fått skador eller går att återanvända.
Lagren i den nya axeln är enkla ganska smala nållager. I den axel som sitter i bilen är det dubbla smala lager. I min andra bil, som är av samma årsmodell som objektet, sitter det enkla men avsevärt bredare lager. Varför alla dessa varianter? Jag kontaktade Professor 356 och Urban i Estland och fick följande förklaring: I tidiga bilar användes endast fiberbussningar. Nästa generation fick smalare varianten av nållager. Ytterligare nästa variant (B-bilar, om jag minns rätt) fick ett betydligt bredare nållager. På C-bilar återgick man till enkel uppsättning av de enklare lagren. Varför då dubbla lager av smalare varianten som i mitt objekt? Svar: det bredare lagret var mycket dyrare som reservdel, om man lyckades få något. Istället kunde man använda det smalare standardlagret som var avsevärt billigare och lättare att få tag på, och istället montera två bredvid varandra. Nu hoppas jag på att det ska gå att ta ur lagren hela ur bilens axel, så att jag ev. kan få några lager i reserv.
Efter ytterligare en kontrollmätning av hjälpramen monterad mot bakre fjädringsröret, med hjälp av en krysslaser, så har jag också fixerat främre delen mot ramen. Nästa steg blir att tillverka ett par fixturer för låsning i rätt position av den nya framaxeln. Det kommer nog att bli lite trickigt att skära ur och passa in den nya axeln mot chassiet. Det finns en extra förstyvning av ganska tjock plåt inuti den förstärkning som sitter utanpå chassiet mellan torisionsrören. Denna förstärkning måste svetsas ihop med det som sitter kvar i bilen. Den svetsningen måste nog utföras från baksidan och kräver att en del plåt där avlägsnas sedan den ”yttre” fastsättningen är gjord. Det kan bli lite trångt att komma åt att svetsa på baksidan alldeles under ”golvplåten” i främre bagageutrymmet. Som tur är spelar det inte så stor roll om jag måste skära bort delar av plåten där. Den är ändå så dålig att den ska bytas. Men den hjälper fortfarande till att hålla ihop kaross och chassie måttmässigt. I värsta fall får jag svetsa in en tillfällig förstärkning. Jag hoppas kunna montera klart framvagnen under kommande vecka. Får se om den tidsplanen håller.
Bilagor
PC010015.JPG
Nya framvagnen rengjord och klar för målning
PC040019.JPG
Hemgjort verktyg för demontering av nållager.
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 08 dec 2016 00:13

Den första milstolpen är uppnådd.
I dag skar jag loss den gamla framaxeln och har börjat prova in den nya. Hittills har jag lyft den på plats sex gånger och för varje gång passar den lite bättre in i hålen efter den gamla. Ännu så länge skiljer det för mycket för att den ska passa in i fixturen som ska hålladen på rätt plats.
Innan jag skar loss den gamla framaxeln tillverkade jag en fixtur för varje sida, för att vara säker på att få in den nya på rätt plats. Dessa fixturer går att ta bort medan jag grov inpassar den nya axeln. Eventuellt kan jag fortsätta att använda fixturerna för att hålla chassiet på plats mot hjälpramen. De var från början bara tänkta att användas vid fastsättningen av nya axeln men kanske, med lite förstärkning, går att använda vidare för att låsa ihop hjälpram o chassie i fortsättningen.
Såsom framgår av en av en bild i förra inlägget så finns det inuti den kraftiga ramen till axlarna en extra förstyvnings plåt, som ligger 10-15 mm innanför kanterna på den ”yttre” ramen. Denna förstyvningsplåt måste på något sätt svetsas ihop med sin fortsättning uppåt. För att komma åt att svetsa detta måste jag förmodligen skära upp luckor i plåten ovanför det övre röret. För att få plats med svetsmunstycket och samtidigt kunna se att svetsa så måste nog luckan göras ganska stor. Det kan bli lite trångt att komma åt. Som tur är gör det inte så mycket ifall luckan behöver göras stor, om jag kan göra detta från baksidan. Plåten i bagageutrymmet måste i alla fall tas bort för byte.
Jag hoppas på att kunna få framaxeln på plats och fixera den ordentligt innan denna vecka är slut.
Bilagor
PC070025.JPG
Gammal o ny axel. Notera hur sönderrostad infästningen av det undre röret är. Trasorna runt ändarna är för att försöka undvika att få skräp i lagren,vilka jag ev.behöver i reserv.
PC070018.JPG
Den gamla axeln bortplockad
PC060013.JPG
Gamla axeln losskuren
PC050005.JPG
Fixtur för för att hålla ny framaxel på plats
larslarsson
Medlem

Inläggav petter » 08 dec 2016 22:31

Imponerande , bra jobbat :)
petter
Medlem

Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inläggav larslarsson » 18 dec 2016 22:39

Den nya framaxeln kom på plats efter mycket inpassande. Jag plockade in och ut den ca 25 ggr innan den passade bra i fixturerna. Men spalterna att svetsa blev på sina ställen uppåt 5 mm breda. Det gick åt mycket svetsande för att fylla spalterna. En liten del återstår att svetsa från insidan. Det finns en extra förstärkning i framaxelns ytterdelar som jag föredrar att svetsa ”bakifrån” eftersom plåten där ändå måste bort för att ersättas. Nu sitter framvagnen och därmed chassiet ordentligt fast i hjälpramen. Även fästena för fastsättning av bågen till växellådan är låsta till ramen.
Nu när är alla förberedelser för fastsättningen mot hjälpramen klar så har jag tillverkat ”grillspetten” och hållarna till dessa, och i går provade jag att lyfta och vrida bilen för första gången.
Nu går det bättre att inspektera vad som är kvar av chassiet. Det var ingen överraskning att det mesta i underdelen av chassiet måste bytas, och nu kan det egentliga arbetet med att tillverka och svetsa in ny plåt börja. För att underlätta tillverkningen/formningen av ny plåt har jag skaffat lite nya hjälpmedel, så att jag den här gången inte ska behöva tillverka trä eller stål mallar för så många bitar.
Jag har köpt sandsäck och träklubbor, vals o sick maskin (visserligen handvevad men har provat att sätta på en motor. Har dock inte provkört den skarpt ännu) och en krymp o en sträck maskin. De senare är också handdrivna, men jag tänker montera tryckluftcylindrar för att förenkla jobbet.
Nu tänker jag vara ledig från garaget till efter nyår så jag vill passa på önska er en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.
Bilagor
Spalt hö.jpg
Spalt att svetsa igen på höger sida.
Spalt vä.jpg
Spalt att svetsa igen på vänster sida.
PC180019.JPG
Upphängningen klar
PC180020.JPG
Lite mera lättåtkomligt när det går att vända runt.
PC180022.JPG
PC180006.JPG
Lite rost här och där.
Julhälsn 1.jpg
Småtomtarna tar över under jul o nyår
larslarsson
Medlem

Inläggav TomasM » 19 dec 2016 20:13

Ursäkta en kanske oartig fråga, men har du tänkt att renovera den där?

:-O

Undrar

Tomas
TomasM
Medlem

Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190

Nästa

Återgå till Porsche 356 Klubb - Allmänt forum