Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav 91167coupe » 04 okt 2017 23:34

Spennende prosjekt og veldig bra jobbet!!! Mange VW busser er mye verre, og de blir også restaurert, så stå på!!!
Jeg har akkurat hentet hjem en -58 Super, og den er nok endel verre enn din.... På min er gulv, bakseteplåt og mye under veeldig dårlig. Den har også en stor skade venstre hjørne bak.
Interessant å følge med på tråden og hvordan du går frem, tydelig at du har gjort dette før!
Stå på!
'58 1600S Aquamarin (Stooort Prosjekt..)
'67 912 Soltak Hellelfen
'77 924 Targa Rallyegelb
Tlf +47 993 67 911
91167coupe
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 sep 2016 16:44
Ort: Norge
Tilltalsnamn: Kjell Tormod
Efternamn: Brekka
Medlemsnummer: 0
Ort: Kragerø Norge

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav larslarsson » 23 okt 2017 22:50

2017-10-23 19.17.25.jpg
Alla delar hopsatta
2017-10-19 18.12.59.jpg
Provning av passform på plats
Efter att ha spenderat nästan tre dagar på att häfta ihop alla separata delar som ingår i baksäte o bagagerumsgolv , och förbrukat en halv flaska gas, så sitter alla delar ihop. Det har varit mycket häftande-knackande-häftande-knackande och slipande innan alla spalter passar ihop och alla glipor blivit utfyllda. Det återstår fortfarande en del justeringar av passning och slipning av skarvar.
Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna TIG-svetsa det mesta, men insåg snabbt att någon TIG-precision är det inte på så många ställen. Dessutom behöver TID-färdigheten tränas upp rejält.
För att kolla att om måtten stämde la jag in de hjälpligt hophäftade delarna ovanpå de det gamla baksätet, som jag låtit sitta kvar. Det stämde förvånansvärt bra.
När den här delen är klar ska jag tillverka den plåt som ligger under det bakre bagagerums golvet.
Jag gjorde ett litet överslag av hur långt jag kommit beträffande chassie plåtar, oavsett storleken, och kom fram att jag kanske har en tredjedel av allt som går åt. Men då är ju ingenting utom främre torisionsrör monterat på bilen. Jag har köpt sex kvadratmeter plåt men det kommer nog inte att räcka.
larslarsson
Medlem
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 20 nov 2009 16:28
Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756
Ort: Västerås

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav larslarsson » 04 nov 2017 17:11

Sedan jag kompletterings svetsat delarna till baksätet har jag börjat tillverka den plåt som sitter under bagagehyllan, men ovanför växellåda och bakaxel. Den ser vi första anblicken inte ut att vara så komplicerad, men kräver betydligt mera än vad jag tänkte. Den ansluter till chassiets båda yttersidor med ett par horisontella bitar. Där innanför böjer den svagt uppåt och har i mitten en plan del med tre rillor. I framkant följer den krökningen på det som utgör en del av baksätets ryggstöd. Den följer alltså två böjda plan, och lutar dessutom svagt uppåt i bakkant. Vidare är den främre mittdelen förhöjd ca 25 mm där den viker av framåt och ansluter till ”bulan” mellan baksätessitsarna. Att tillverka den här plåten i ett stycke insåg jag direkt att det har jag ingen utsikt att lyckas med. Tre bitar borde kunna gå att trimma ihop till hyfsad passform. Till att börja med blev det mycket pyssel med att göra pappersmallar för att klippa ut plåt bitarna. Vid tillverkningen av den vänstra sidan hade jag nog lite tur. Den stämde skapligt i form och ansluter hyfsat mot ryggstödet. Dessutom har den nästan rätt lutning uppåt i bakkant. Mittdelen kommer nog att gå ganska enkelt att passa in. Den högra delen däremot kommer behöva åtskilliga hammarslag innan den närmar sig passform. När den är rätt placerad, mot framkant och ytterkant, skiljer det 6-7 cm som den ligger för lågt i bakkantens mittdel.
Kan förresten någon förklara vad de konstiga osymmetriska pressningarna på högersidans ytterdel har för funktion? Det finns ju ingenting som sitter fast i eller stöder mot dem på undersidan. Två är placerade alldeles intill och ett mitt i vecket där plåten övergår i en plan del. Eftersom jag inte kan se något skäl till dem överväger jag att strunta i dem eftersom de med den placeringen är lite knöliga att knacka ut. Troligtvis slutar nog ändå med att jag försöker knacka ut dem, eftersom de finns på originalet.
Bilagor
Pressningar 1.jpg
Till vad?
PB040016.JPG
Vad har de med tape markerade pressningarna för funktion
PB040013.JPG
Flera plåtar som ska bli en och sitta ovanför växellådan
larslarsson
Medlem
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 20 nov 2009 16:28
Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756
Ort: Västerås

Föregående

Återgå till Porsche 356 Klubb - Allmänt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster