Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inläggav 91167coupe » 04 okt 2017 23:34

Spennende prosjekt og veldig bra jobbet!!! Mange VW busser er mye verre, og de blir også restaurert, så stå på!!!
Jeg har akkurat hentet hjem en -58 Super, og den er nok endel verre enn din.... På min er gulv, bakseteplåt og mye under veeldig dårlig. Den har også en stor skade venstre hjørne bak.
Interessant å følge med på tråden og hvordan du går frem, tydelig at du har gjort dette før!
Stå på!
'67 912 Soltak Hellelfen
'77 924 Targa Rallyegelb
X: '58 356
Tlf +47 993 67 911
91167coupe

Tilltalsnamn: Kjell Tormod
Efternamn: Brekka
Medlemsnummer: 0

Inläggav larslarsson » 23 okt 2017 22:50

2017-10-23 19.17.25.jpg
Alla delar hopsatta
2017-10-19 18.12.59.jpg
Provning av passform på plats
Efter att ha spenderat nästan tre dagar på att häfta ihop alla separata delar som ingår i baksäte o bagagerumsgolv , och förbrukat en halv flaska gas, så sitter alla delar ihop. Det har varit mycket häftande-knackande-häftande-knackande och slipande innan alla spalter passar ihop och alla glipor blivit utfyllda. Det återstår fortfarande en del justeringar av passning och slipning av skarvar.
Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna TIG-svetsa det mesta, men insåg snabbt att någon TIG-precision är det inte på så många ställen. Dessutom behöver TID-färdigheten tränas upp rejält.
För att kolla att om måtten stämde la jag in de hjälpligt hophäftade delarna ovanpå de det gamla baksätet, som jag låtit sitta kvar. Det stämde förvånansvärt bra.
När den här delen är klar ska jag tillverka den plåt som ligger under det bakre bagagerums golvet.
Jag gjorde ett litet överslag av hur långt jag kommit beträffande chassie plåtar, oavsett storleken, och kom fram att jag kanske har en tredjedel av allt som går åt. Men då är ju ingenting utom främre torisionsrör monterat på bilen. Jag har köpt sex kvadratmeter plåt men det kommer nog inte att räcka.
larslarsson
Medlem

Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756

Inläggav larslarsson » 04 nov 2017 17:11

Sedan jag kompletterings svetsat delarna till baksätet har jag börjat tillverka den plåt som sitter under bagagehyllan, men ovanför växellåda och bakaxel. Den ser vi första anblicken inte ut att vara så komplicerad, men kräver betydligt mera än vad jag tänkte. Den ansluter till chassiets båda yttersidor med ett par horisontella bitar. Där innanför böjer den svagt uppåt och har i mitten en plan del med tre rillor. I framkant följer den krökningen på det som utgör en del av baksätets ryggstöd. Den följer alltså två böjda plan, och lutar dessutom svagt uppåt i bakkant. Vidare är den främre mittdelen förhöjd ca 25 mm där den viker av framåt och ansluter till ”bulan” mellan baksätessitsarna. Att tillverka den här plåten i ett stycke insåg jag direkt att det har jag ingen utsikt att lyckas med. Tre bitar borde kunna gå att trimma ihop till hyfsad passform. Till att börja med blev det mycket pyssel med att göra pappersmallar för att klippa ut plåt bitarna. Vid tillverkningen av den vänstra sidan hade jag nog lite tur. Den stämde skapligt i form och ansluter hyfsat mot ryggstödet. Dessutom har den nästan rätt lutning uppåt i bakkant. Mittdelen kommer nog att gå ganska enkelt att passa in. Den högra delen däremot kommer behöva åtskilliga hammarslag innan den närmar sig passform. När den är rätt placerad, mot framkant och ytterkant, skiljer det 6-7 cm som den ligger för lågt i bakkantens mittdel.
Kan förresten någon förklara vad de konstiga osymmetriska pressningarna på högersidans ytterdel har för funktion? Det finns ju ingenting som sitter fast i eller stöder mot dem på undersidan. Två är placerade alldeles intill och ett mitt i vecket där plåten övergår i en plan del. Eftersom jag inte kan se något skäl till dem överväger jag att strunta i dem eftersom de med den placeringen är lite knöliga att knacka ut. Troligtvis slutar nog ändå med att jag försöker knacka ut dem, eftersom de finns på originalet.
Bilagor
Pressningar 1.jpg
Till vad?
PB040016.JPG
Vad har de med tape markerade pressningarna för funktion
PB040013.JPG
Flera plåtar som ska bli en och sitta ovanför växellådan
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 20 dec 2017 21:55

Nu var det ett tag sedan jag skrev något om hur plåttillverkningen fortskrider. Det har varit lite dåligt med spenderad tid i garaget den sista månaden. Man får visst lov att acceptera att kroppen inte är så ung längre, och att den också kan bli i behov av lite service.
Ytterligare några kvadratmeter plåt har jag förbrukat sedan sist. Hittills har jag deformerat ca 8 kvadratmeter prima plåt och förbrukat 3 st 5 liters gasflaskor.
Förutom att svetsa ihop alla delar i och kring baksätet så har jag tillverkat den bakre torpedväggen och bakre innerskärmar, från dörrstolpar till bakre motorrumsväggen. Jag har också delvis bockat till ovan/insida av trösklarna. Till dessa har jag valt 1,5mm plåt för att få riktig styvhet i trösklarna, innan jag börjar skära sönder andra delar av chassiet. Jag är dock inte riktigt nöjd med bockningen av trösklarna. Jag får inte tillräckligt distinkta vinklar. Det blir lite för stora radier på mitten av tröskeln. Jag har en hemgjord plåtbock, och 1m långa och 1,5 mm tjocka plåtar blev för tufft för den. Den är tillverkad av kraftigt vinkeljärn och U-balk, men fjädrar undan på mitten, istället för ge en skarp vinkel. Det blir alltså till att förstärka och göra den ännu tyngre om jag inte kan åka till någon och låna en riktig bockmaskin.
Nu tänker jag ta helledigt från garaget och ägna mig åt ju och nyårs firande, och vill passa på att önska er en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR och hoppas att ingen råkar lika illa ut som gubben på bilden/ Lasse
Bilagor
3.jpg
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 25 jan 2018 22:23

Nu har jag börjat skära sönder vraket!
I kväll blev jag tvungen att sätta vinkelslipen i resterna av renoveringsobjektet. Jag har gjort klart det mesta av de bitar som ska bytas i bakre delen av bilen. Där återstår nu att tillverka de plåtar som bildar balkarna runt och bakom röret för torisionsfjädringen. Om man skulle döma av skicket på de yttre plåtarna så räknade jag med att det nog skulle bli nödvändigt att tillverka nya plåtar för hela insidorna. Det trickiga med dem är att det finns pressningar, 5-10 mm djupa, som följer konturen av baksäte och bagagehyllan. I över o underkant är de böjda i 90 grader i radie på 7-8mm och därefter en ny 90 graders böj uppåt resp. nedåt till kanter som ska passa ihop med motsvarande kanter på de yttre plåtarna.
För att kunna undersöka plåtarna var det nödvändigt att skära bort hela baksätet, bagagehyllan med tillhörande förstärkningsplåt på undersidan. Det visade sig balkarnas inre sidoplåtar var mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. Det kommer att gå att låta ganska stora bitar sitta kvar och det underlättar mycket när det gäller tillverkning och inprovning av reparationsbitar.
Ett lite motbjudande arbete som närmar sig är att ta bort rost på de delar som ska vara kvar och speciell vid de kanter där ny plåt ska svetsas in. Egentligen borde jag mekaniskt ta bort den grövsta rosten för att sedan antingen ta bort resten med syra eller genom blästring. Att mitt i vintern ta ut bilen för mekanisk rostborttagning känns inte så lockande. Å andra sidan kommer jag att få ett tjockt lager rostdamm över och på allting i garaget om jag inte gör det utomhus.
En annan positiv sak var att när jag provade att lägga in det nytillverkade partiet för baksäte o bagagehylla så verkade det passa väldigt bra på plats. Bara jag tagit bort de återstående kanterna av de gamla delarna så ser det ut att passa väldigt fint.
Ytterligare en trevlig överraskning är att den främre av de två plåtar som utgör fäste för växellådans båge också var betydligt bättre än jag förväntat. Den behöver inte bytas i sin helhet, vilket underlättar för att behålla fästena på rätt plats. Det känns bra när man kan spara in en a två veckors trickigt arbete.
Bilagor
P1250021.JPG
Nya baksätet passade nästan påen gång
P1250014.JPG
Hålet efter baksätet
larslarsson
Medlem

Inläggav petter » 25 jan 2018 23:08

Mycket imponerande , bra jobbat :)
petter
Medlem

Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inläggav larslarsson » 19 feb 2018 23:50

Efter mycket provande och klippande av pappmallar så fick jag till slut fram användbara mallar för sidostyckena på baksätet. Dessa bitar utgör inre delen av den lådkonstruktion som bildar en kraftig ramdel mellan bakre torisionsröret och den kraftigare undre mellanväggen mellan motorrum och passagerarutrymmet. Sidostyckena har en pressning, som motsvarar sidokonturen på baksätet och bakre bagagehyllan, och som är ca 5-7 mm djup. Eftersom plåten är 1,5 mm tjock så har jag valt att tillverka sidostyckena i två delar och sedan svetsa ihop dem med en plåtremsa som följer konturen. Både över och underkant viker av utåt mot horisontalplanet på en bredd av ca 20-50 mm, där den övre dessutom är svängd för att följa innerskärmens kontur. För att krångla till det ytterligare har över och underkant en ca 10 mm vikt kant uppåt resp. nedåt. Att som amatör forma de här plåtbitarna så att det blir vettig passform mot övriga delar – och inte minst mot den motsvarande yttre plåten- är lite av en utmaning. Jag har av en Porsche kompis fått låna en del köpta plåtar för att använda som mallar (se bild). Tyvärr var hans sidoplåtar till en pre A och stämde inte alls mot mitt behov.
Jag blev till slut hyfsat nöjd med plåtarna, och tudelningen gör att jag kan nöja mig med att bara skära bort hälften av plåten i bilen när jag börjar byta. Därmed blir det mycket lättare med inpassningen.
Efter lite finlir med formning av underkanterna så ska jag gå på de plåtar som ska bytas på utsidan av de nu tillverkade. De är tillverkade med ännu mycket mera böjar och veck och är också kinkigare eftersom fästplåtarna för torisionsfjädringen har sina fyra fästpunkter i dem. Men till dessa stämmer de lånade plåtarna, så då behöver jag inte hålla på att krångla med pappmallar runt infästningen/fixeringen i hjälpramen.
Bilagor
Låneplåtar.JPG
Lånade plåtar för kommande delar
Puzzel.JPG
Puzzel
Passar hyfst.jpg
Så långt passar bitarna hyfsat
larslarsson
Medlem

Inläggav Bobby » 20 feb 2018 11:43

Bra Lasse, jag gillar att du tränar på lite enklare plåtbitar innan du gör fästena till mina stänklappar!
Bobby
Bobby
Medlem

Tilltalsnamn: Robert
Efternamn: Wahren
Medlemsnummer: 900

Inläggav larslarsson » 21 feb 2018 16:54

Ja, du Bobby. Det blir ett avancerat arbete att göra dina fästen. Det är 3st raka bitar med vikta kanter om ca 5mm på varje sida, och hål som måste passa både i skärmstaget och i gummibitarna. Dessutom syns de ju under karossen, så det får inte synas några slagmärken efter hammare. Får nog lov att göra några provexemplar innan det går att göra något som passerar kontrollen.
larslarsson
Medlem

Inläggav larslarsson » 29 mar 2018 14:54

Nu, Bobby, är dina fästen för stänk lappar äntligen klara.
Men det tog tid. Det tar tid när det hänger på tiondelarna!
Fast några plåtbitar ytterligare har det blivit till vraket. Bakkant till framskärmar och framkant till bakskärmar, förstärningar till stötdämparfäste och stopp för genomslagsgummi till bakaxeln. Det blir mycket hamrande innan man format 1,5mm plåten så att det ser hyfsat ut. Efter att ha hamrat och slipat alla svetsar på baksätesdelarna så fick jag lov att göra ett besök hos min naprapat för att rätta till ryggen. Det går visst inte längre att hantera kroppen som jag gjorde vid renoveringen av förra bilen, för 15-20 år sedan. När det roliga arbetet med renoveringen av chassiet är klar, är det nog bäst att någon annan får ta över och fixa återstoden.
Bilagor
P3290030.JPG
Bobbys fästen för stänk lappar
P3150027.JPG
Skärmkanter och förstärkning till stötdämparfästen och genomslagsgummi
larslarsson
Medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Porsche 356 Klubb - Allmänt forum