Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.
thomasb
Medlem
Tilltalsnamn: Thomas
Efternamn: Breding
Medlemsnummer: 1011

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inlägg av thomasb » 21 dec 2016 21:55

Hej Lars!

Fascinerande och inspirerande att följa din resa med denna bil. Håller tummarna för att du ska mäkta med projektet så vi undviker skrotning av denna potentiella skönhet.

Thomas

larslarsson
Medlem
Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756

Inlägg av larslarsson » 23 dec 2016 11:31

Tack för glada tillrop och uppmuntrande kommentarer.
Det är nu det roliga börjar -när det börjar bil dags att forma och byta plåt i bilen. Så länge det känns det roligt ska det nog inte vara risk för skrotning.
Plåt formning är utmaning i sig. Men med hjälp av lite nya maskiner och verktyg så är det nog bara den egna förmågan som sätter gränserna.

petter
Medlem
Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inlägg av petter » 16 jan 2017 20:19

Imponerande och rolig läsning

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 28 jan 2017 22:47

Nu är alla framvagnsdelar och alla bromsdelar, framför allt alla bromscylindrar, isärtagna och rengjorda. Jag försökte göra rostborttagningen på ett bekvämt sätt genom att prova några olika metoder. Dels använde jag elektrolys med bakpulver utrört i varmt vatten och dels provade jag med ”Strip All”. Elektrolys använde jag till bromscylindrarna och bromssköldarna la jag i Strip All.
Bromscylindrarna blev ganska bra. Bromssköldarna var ganska ordentligt rostiga. Det mesta var ytrost men det finns även partier med gravrost, även om inget är så rostigt att något utöver rostborttagning behövs. För att få bästa effekten av kemiska borttagningen stålborstade jag sköldarna med kraftig stålborste på vinkelslipen. Jag ångrar att jag inte gjorde det utomhus, men det var -6 grader och jag fryser fort om fingrarna. Hela min lilla verkstad är nu neddammad med ett tjockt lager rostdamm. Hur tjockt med damm det var i luften därinne märkte jag inte förrän jag öppnade dörren såg dammolnet följa med ut i friska luften. Med all lös rost borttagen hoppades jag på att se rostfria bromssköldar efter två dygn i badet. Men inte heller. Skillnaden före och efter var inte markant, och fritt från rost var det inte. När jag ändå redan dammat ned i verkstaden så passade jag på att använda borsten på vinkelslipen även på bärarmar och andra framvagnsdelar. Med tanke på hur utgångsläget var så ser de faktiskt ganska bra ut. F.ö. verkar det mesta i framvagnen ganska OK. Styrsnäckan läcker inte ens olja och känns inte glapp. Visst måste bussningarna till länkarmslederna bytas och när man ändå håller på så byts väl även bussningarna till styrspindlarna. Efter att alla delar demonterats på bromscylindrarna och dessa rengjorts invändigt kontrollerade jag ytorna och utan att ännu ha honat dem så ser de ganska fräscha ut. Det gick åt att värma luftningsnipplarna och bromsrörs anslutningarna ordentligt för att få loss dem hela.
På chassiet har jag skurit bort ramtunneln och bakre väggen mellan golvet o baksätet. Sidorna på ramtunneln är ordentligt sönderrostade och måste bytas på båda sidorna. Även rören inuti tunneln är rostiga. Framför allt är det plåtrören för handbromsvajrarna som måste ersättas. Undrar var man får tag i sådana rör med diameter på 13 mm?
Den bakre väggen där alla genomföringar från tunneln sitter är också ordentligt sönderrostad. Där fattas också bitar så att det är svårt att placera vissa genomföringar rätt. Försökte kolla i ”bruksbilen” men det är för trångt för att se inifrån via inspektionsluckan i bakre delen av tunneln. Jag har inte lyft bilen och krupit under för att titta från det hållet, men tror inte att det går att se så mycket därifrån heller.
För att få en uppfattning om var på ramtunneln gränsen för användbar plåt går fick jag lov att göra en provisorisk blästerbox. Den ordinarie klar bara en knapp meter och ramtunneln är ca 1,35 m. Detta fixades genom att tejpa ihop två lagom långa kartonger. Det fungerade riktigt bra. Enda nackdelen är att jag får ösa tillbaka blästermedlet för hand till sug hinken.
Nästa steg blir att skära bort baksäte och tillhörande bagagerumsgolv. Detta för att komma åt att byta inre plåtarna i den del av chassiet som utgör ram för infästning av bakaxelfjädring. Först tänker jag byta de inre sidorna och därefter de yttre delarna. Detta måste göras för att det ska finnas någonting att fästa i för resten av plåtarna som ska bytas.
Jag köpte av ett företag i trakten 3 st plåtar 1x2 m och tjocklek 0,75; 1,0 0ch 1,5mm. Plåt har tydligen blivit MYCKET dyrare än de var när jag höll på för 15 år sedan. Dessa 3, kallvalsade plåtar kvalité DC01; kostade 510, 652 resp. 949 Kr. Jag ska se om det inte finns billigare ställe att handla plåt på.
Bilagor
P1010003.JPG
Ramtunnel o vertikal plåt mellan golv o baksäte borttagna.
P1010005.JPG
Det finns inte mycket som går att spara här. Måste ända in på röret för fjädringen för att komma åt svetsbar plåt.
P1010015.JPG
Ordentligt rostigt på insidan av ramtunneln. Rören för handbromsvajrarna är helt sönderrostade.
P1010024.JPG
Provisorisk extra lång blästerbox.
P1010026.JPG
Sidorna behöver bytas i hela sin längd. I bakre delen t.o.m.ända upp till ovansidan.
P1010028.JPG
Ovansidan ser ju skaplig ut.

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 09 apr 2017 23:05

Jag kom på att det nog var ett tag sedan jag skrev något om vad som händer i garaget.
Jag köpte ju några plåtar så att jag kunde börja forma lite nya delar till 356-an. Med hjälp av fals o sickmaskin samt krymp o sträck går det att forma plåtarna direkt i stället för att, som jag gjorde vid förra renoveringen, tillverka diverse mallar att forma mot.
Lite övningsplåt har det gått åt för att provforma i maskinerna. Framför allt har jag provat olika kombinationer av sick o fals hjul för att efterlikna pressningarna i plåten. Som framgår av bilderna på sitsen till ena baksätet så slår sig plåten ganska ordentligt vid formningen. Framför allt falsningen av rillorna i sitsen gör att plåten blir riktigt skev. Detta gick ganska bra att rätta till genom att med värme från TIG-svetsen krympa plåten i ändarna av rillorna som gjorts. Helt lyckades jag dock inte rikta plåten, och jag har lite svårt att avgöra var ytterligare krympning eller sträckning ska sättas in. Men plåtarna får nog duga som de är eftersom det går ganska lätt trycka dem plana.
För att underlätta hopsättningen av delarna i och bakom baksätet har jag tillverkat en fixtur som det går att spänna upp bitarna i.
När alla baksätesdelarna är hopsatta och måtten stämmer tänkte jag börja skära bort motsvarande delar ur chassiet. Därefter är det dags att börja med de delar i chassiet som sitter framför och bakom torisionsröret för bakfjädringen. Torisionsröret är den fasta punkt som det går att börja fästa ny plåt emot. När röret är frilagt och renslipat från rost går det att böja bygga vidare framåt och bakåt. De bärande delarna i chassiet tänker jag försöka tillverka i 1,5mm plåt. Den är lite jobbig att forma så det kommer nog att gå åt lite extra med provplåtar. Jag har pratat med en bekant som driver ett industrireparations företag, och han kan ordna plåt till ett mycket bättre pris än jag fick sist. Om plåten inte är så dyr känns det bättre att offra lite mera plåt på provformning.
Bilagor
Bild 1.JPG
Plåtar framför motorn samt bakre gavel för golv
Bild 2.jpg
Bakre sits som ska riktas
Bild 3.jpg
Bakre sits efter riktning
Bild 4.jpg
Pussel av bitar för baksäte o bagageutrymme
Bild 5.jpg
Det som ska bytas mot de nya plåtarna
Bild 6.jpg
Fixtur för hopsättning av plåtar för baksäte
Bild 7.JPG
Fixtur med monterade plåtar. Några små plåtar återstår.

petter
Medlem
Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inlägg av petter » 10 apr 2017 06:15

Otroligt imponerade ! Uppenbart att den bilen kom till rätt hem . Fortsätt uppdatera då det är väldigt roligt följa :)

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Kontakt:

Inlägg av TobiasL » 10 apr 2017 09:51

Otroligt häftigt projekt! Bra jobbat!!

Tobias

Användarvisningsbild
Joakim
Medlem
Tilltalsnamn: Joakim
Efternamn: Bornestad
Medlemsnummer: 1276

Inlägg av Joakim » 07 jun 2017 18:46

Hej Lasse!

Tack för senast, vi sågs på slalomkörningen i Jönköping.
Kan bara instämma med tidigare, väldigt imponerande hur du får till det. Fortsätt gärna uppdatera =)

Joakim

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 20 sep 2017 20:37

Hej Tomas!
Ursäkta sent svar, jag missade att du ställt en fråga!
Jo, jag har tänkt försöka renovera den, och har börjat tillverka nya plåtar till chassiet. Det kommer att bli en hel del eftersom i stort sett hela chassiet är så sönderrostat att det inte finns egentlig bärighet i någonting där. Det innebär också att det knappast går att svetsa ny plåt mot gamla delar, varför det är lika bra att satsa på totalbyte i chassiet. Jag har kommit en bit på väg med ny plåt,se bif bild. Jag har fuskat lite och köpt några (de på bilden som är målade).
Efter att ha haft sommarlov sedan i april börjar det nu vara dax att fortsätta, och när jag har häftat ihop delarna till baksäte o plåtarna över växellådan så ska jag göra nya delar till främre bagageutrymmet =golvet under bensintanken och plåtarna där framför.
Så renoveringen är faktiskt påbörjad, och jag har börjat samla på mig delar till cupen också. Så har jag t.ex. fått tag i ett par framsäten med ny klädsel men med rostiga gångjärnsbeslag. Dock återstår mycket att skaffa eftersom karossen var/är tom på allt.
Jag återkommer med fortsättning när jag kommit ytterligare en bit på väg.
Lasse
Bilagor
6.jpg

TomasM
Medlem
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190

Inlägg av TomasM » 30 sep 2017 22:19

Imponerande!

Hoppas verkligen att du orkar genomföra projektet.

Lycka till!!!!

:-)

Tomas

Skriv svar