Böjd stötstång

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
bom
Tilltalsnamn: Per-Olov
Efternamn: Bröms
Medlemsnummer: 0

Böjd stötstång

Inlägg av bom » 09 jun 2020 21:39

Årets premiärtur slutade med motorproblem. Efter sedvanligt besvär med att få fram bränsle till förgasarna startade motorn och jag kunde ta en liten tur. Några misständningar i början men sen gick det bra. Besökte några vänner. När jag sedan startade igen hördes ett metalliskt ljud och motorn gick på tre cylindrar. Vid felsökning nästa dag visade cylinder två noll vid kompressionsprov. Tog bort ventilkåpan och fann att stötstången för insugsventilen nästan hade kontakt med stötstångstuben. Inget ventilspel inte ens efter att ha gängat ut justerskruven till stoppet. Ventilen stod alltså något öppen. Tog bort vipparmsbryggan. Kunde sedan plocka ut stötstången och fann att den var böjd. Tömde ut oljan och tog bort luckan i botten på blocket. Kunde se och känna att lyftaren verkade ok. Misstänkte nu allvarligt fel och beslöt att ta ur motorn och ta hem den till "verkstan". Demonterade toppen och fann att ventilen satt fast. Kunde med milt våld knacka ut den. Tog toppen till lokala motorverkstaden och där fick jag veta att detta inte var helt ovanligt på motorer som körs sällan och med långa uppehåll. Något i bensinen bildar en beläggning mellan ventilskaft och styrning och till slut kan det ge detta tråkiga resultat. Låter troligt för efter rengöring går ventilen lätt som den ska.
Motorn är en 1600S som vid renovering för c:a 25 år sedan fick ett nytt gjutjärnscylinderset. Jag kommer förstås kolla och göra rent alla ventiler och styrningar.
Jag har haft kontakt med Lasse Knöppel och informerat honom. Eftersom han säger sig vara ovetande om detta problem tänkte jag att det kunde vara av värde att informera på detta forum.
Om någon som läser detta har en eller flera stötstänger till övers är jag intresserad.

P-O Bröms
Stötstång.JPG

PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Re: Böjd stötstång

Inlägg av PerL » 15 jun 2020 13:25

Intressant!

Fick du någon info om hur man kan undvika detta problem?

bom
Tilltalsnamn: Per-Olov
Efternamn: Bröms
Medlemsnummer: 0

Re: Böjd stötstång

Inlägg av bom » 20 jun 2020 22:17

Jag har fått tips från annat håll om att bensin 98 skall vara att föredra jämfört med 95. Annars gäller det väl att köra mer och oftare.
Kan berätta att jag ersatt den böjda stötstången med en ny, rengjort styrningar och ventilskaft noga och återmonterat motorn. Nu funkar den som den ska. Bilen går bättre än på länge.

Skriv svar