Dra ut bucklad plåt. Ett exempel

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Dra ut bucklad plåt. Ett exempel

Inlägg av PerL » 18 sep 2020 12:21

Någon gång har min bil fått rejäla bucklor i förardörrens framkant. Dessa bucklor riktades då nödtorftigt från dörrens insida men man kommer åt väldigt dåligt så jag hittade ett rejält lager plast på kvarvarande bucklor under lacken.

Mitt mål var att rikta bucklorna ytterligare (från utsidan) så att jag skulle behöva lägga på max 1 mm plast eller karosseritenn innan bilen lackeras om.

På nätet finns beskrivna många olika tänkbara metoder att rikta en buckla från utsidan tex
- Limma fast en platta som man sedan drar i https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038296
- Sätta fast en sugkopp som man sedan drar i https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000039844
- Svetsa fast ”pinnar” som man sedan drar i https://verktygsboden.se/glidhammare/pu ... elding-kit

De två första alternativen fungerade inte för mig eftersom ytan som behövde riktas var småbucklig efter det tidigare försöket att rikta plåten.
Den sista varianten kräver verktyg som jag inte har. Eftersom man kan komma åt plåten från dörrens insida (fast det är trångt) så provade jag en egen variant som visade sig fungera bra.

Jag borrade ett 3 mm hål på de ställen där plåten behövde dras ut och använde en M3 gängad stång att dra i. En mutter och bricka på dörrplåtens insida och gängstången sattes fast i en glidhammare ( https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042040 ) på dörrens utsida.
Med vanliga M3-muttrar (knappt 2,5 mm tjocka) höll inte gängorna så jag gjorde egna ”muttrar” av små bitar av ett 5 mm tjockt plattjärn.

Efter litet jobb med glidhammaren från utsidan rätades bucklorna ut (se bild) och utstickande bucklor knackades in med en vanlig hammare och ett mothåll på insidan av dörren. Fast helst skall man förstås använda en rikthammare som är avsedd för sådana jobb. De borrade hålen svetsades sedan igen med en MIG/MAG-svets.

Om jag i stället hade svetsat fast en bit gängstång på många fler ställen än jag borrade hål för gängstången hade jag säkert kunnat rikta plåten till ett långt mycket slätare resultat än det mål jag satte upp. Som tex i denna film https://www.youtube.com/watch?v=kuQyMRRCuxs
Jag testade denna metod på ett ställe (se bild) och det fungerade också bra. Kanske till och med bättre eftersom man dels slipper svetsa igen hålen man borrat och dels inte alls behöver komma åt plåtens baksida. Efter färdig riktning kapas gängstången bort och ytan slipas plan.

Eventuellt kommer man också behöva krympa plåten om den blivit alltför sträckt på något ställe ( https://www.youtube.com/watch?v=J1liRlo ... reload=101 ). Det har jag dock inte provat för det behövdes inte men det verkar ju inte vara så svårt.
IMG_0642 liten.jpg
IMG_0667 liten.jpg
Senast redigerad av 1 PerL, redigerad totalt 1 gånger.

PerL
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Dra ut bucklad plåt. Ett exempel

Inlägg av PerL » 01 feb 2021 08:57

Efter att jag riktat den stora bucklan/bucklorna ovan bytte jag dom nedersta 10 cm av dörrens ytterplåt (det visade sig egentligen inte behövas).
När jag gjort det kom bucklan delvis tillbaks. Denna gång gick den dock inte att rikta med metoden ovan eftersom den omedelbart fjädrade tillbaks vid varje försök. Plåten hade uppenbarligen blivit "för lång" och krymptes därför mha en gasolbrännare. Flera olika metoder kan studeras på tex YouTube som kan användas beroende tex på om man kommer åt på plåtens baksida eller inte, om man använder gasolbrännare eller acetylenbrännare mm.

Resultatet efter krympningen blev dock inte riktigt lika bra som i min första riktning ovan men det blev i alla fall väldigt mycket bättre än innan plåten krymptes. Så för att komma tillbaks till samma positiva resultat som efter riktningen i första inlägget ovan behövdes några små "gropar" slås ut mha fastsvetsade dragpinnar (som visat sig vara bättre än att borra hål i plåten) som i första inlägget (en sådan pinne syns i bild ovan).

Skriv svar