Slitage på oljepumpdrevaxel

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.

Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 25 mar 2018 10:09

Hej,

Undrar om det är möjligt att bygga upp slitaget på oljepumpdrevet genom svetsa på nytt material utan att axeln slår sig? Och om så, vilken svetsmetod vore att föredra, med minst värmeutveckling antar jag?

Dennis
Bilagor
100_7957.JPG
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 11 jul 2018 09:02

NADA ? Ingen ?
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav vane » 11 aug 2018 07:15

Hej Dennis,

Lite sent, men hittade det här från 356Registry:

http://forum.porsche356registry.org/vie ... ft#p310166

Finns en del i 356 industrimotoren som kallas Oldham Coupling, sök med Google mera info.
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911
vane
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 sep 2016 06:40
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 0
Ort: Vantaa, Finland

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 11 aug 2018 09:40

Hej Juha,

Tack för svaret. Har redan läst om den omnämnda Oldham kopplingen tidigare, men tyckte den var så dyr och har det som reservalternativ nu i fall jag inte hittar/kommer på nåt bättre.....som svetsning t. ex. där jag fortfarande inte hört eller läst om möjligt eller inte utan att axeln blir skev eller skadas på annat sätt.....

Dennis
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav vane » 11 aug 2018 10:26

Hej Dennis,

Märkte du vad Al Zim skrev:

Only once in my life have I seen an oil pump tang wear out. If this concerns you, have the tang lengthened with a couple passes from a heli-arc. when assembling you will have to make sure that the tang in not too long and the gear is proud of the third piece. Knowing how little these cars are driven, there is probably no need to ever worry. In a race car the engine should be looked at regularly long before wear occurs. al zim

Kanske du kunde använda pumpen så som den är?
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911
vane
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 sep 2016 06:40
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 0
Ort: Vantaa, Finland

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 11 aug 2018 11:38

Hej Juha,

Jo då, jag läste hans kommentar men trots att jag vet att han hör till dom stora inom renoveringskretsar i USA så förstår jag inte vad han menar med "Only once in my life have I seen an oil pump tang wear out"?
Jag har 4 motorer och samtliga oljepumpsdrev har identiskt slitage, så hans påstående verkar vara taget från luften eller också så drömmer antingen han eller jag......

Sen förstår jag inte riktigt "If this concerns you (antar slitaget på drevet), have the tang lengthened with a couple passes from a heli-arc", vad menar han med det?

Dennis
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 11 aug 2018 11:44

P.S.

"Kanske du kunde använda pumpen så som den är?"

Jo, har också tänkt på den möjligheten att bara plocka ihopa allt tillbaka igen, men tycker ändå att man i första hand borde ändå fixa till det och genom svetsning (om möjligt nu p g a warpage) så blir det inga större problem.....

Dennis
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav vane » 11 aug 2018 13:46

Hej,

Jag förstår att han menar att han har sett en gång att tangen har slits helt ut ock pumpen stoppar.

Heliarc welding är TIG svetsning men här behövs en bra svetsare så att axeln inte blir för het och
att vad som svetsas svetsas ordentligt.

Slitaget på tangen i bilden är i min åsikt inte så stor att den kunde inte användas, liksom ZIm skriver
en 356 körs inte så mycket. Jag har inte mycket 356 erfarenhet, men pump dreven brukar ofta vara
mer eller mindre sliten. Det är väl kugghjulen som gör att pumpen roterar lite ojämt.

Var hittade du Oldham delen?
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911
vane
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 sep 2016 06:40
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 0
Ort: Vantaa, Finland

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav 356fan » 11 aug 2018 17:35

Hej Juha,

Det var nog ifjol någon skickade en länk på Oldham kopplingen, minns att firman låg i England (tror jag) men har nu ingen susning längre om jag sparade länken eller inte.

Dennis
356fan
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2010 19:48
Tilltalsnamn: Dennis
Efternamn: Spaniller
Medlemsnummer: 0
Ort: Malmö

Re: Slitage på oljepumpdrevaxel

Inläggav Scuderiaanton » 28 aug 2018 20:07

Dennis, även ”The Maestro” skriver om detta. Men Pellow har mer inne på att förstärka ”bygga upp” kam-axeln, som också borde vara sliten. Oljepumpsaxel är sällan något problem även om den ser ut som Din, men hur ser spåret i kam- axeln ut? Jag har fixat min kam (men har å andra sidan lyxen av att ha en svetsfirma som lagar press och gjutverktyg som granne...
Hur ser kammen ut?
Med vänlig hälsning Anton
Scuderiaanton
Medlem
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 15 nov 2011 00:25
Ort: Värnamo Småland
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Ort: Värnamo

Nästa

Återgå till Porsche 356 Klubb - Tekniskt Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst