Renovera bensinpumpen

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Renovera bensinpumpen

Inlägg av PerL » 09 apr 2019 13:29

Behöver man inte byta silen som sitter längst upp på pumpen så kan man köpa en renoveringssats till en VW 1200 25/30 hk. Den enda skillnaden jag kunde hitta jämfört med min bensinpump (356N -62) var att den stora fjädern var litet hårdare. Om jag skall använda nya eller gamla fjädern tar jag ställning till när jag så småningom mäter vilket bränsletryck pumpen ger.
Denna sats köpte jag https://www.classicvw.se/rep-sats-bensi ... ts_id/1799

Min bensinpump var i så bra skick att jag bara använde satsens membran och dom två små ventilbrickorna med sina små fjädrar. Eftersom överdelen på en VW-pump ser annorlunda ut måste jag skaffa en ny gummitätning till locket. Det borde fungera bra med en vanlig O-ring med en ytterdiameter på 50 mm och ett tvärsnitt på 3-3,5 mm.

För att ställa in membranets förspänning när man skruvar fast "locket" kan man känna sig som ett proffs och göra ett sådant här verktyg
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25007&p=4 (långt upp på sidan)

eller också gör man det enkelt för sig och använder bilens bensinpumpsfäste och gör så här
IMG_7735.JPG
IMG_7732.JPG

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 okt 2009 08:25
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Ort: Stuvsta
Kontakt:

Re: Renovera bensinpumpen

Inlägg av TobiasL » 29 jul 2019 16:45

Bra tips! En varning är att många nytillverkade 30hp VW renoveringssatser har membran som inte klarar nutida bensin och att de fjädrar som följer med är för hårda. Jag hittade ett gammalt NOS membran och återanvände gamla fjädrarna när jag renoverade min 30hp trimmotor.

PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Renovera bensinpumpen

Inlägg av PerL » 30 jul 2019 09:10

Du skriver "....återanvände gamla fjädrarna..." och då antar jag att du menar ventilbrickornas små fjädrar (2 st).
I den satsen jag köpte var det inte dom som var för hårda utan den stora fjädern (1 st) som trycker på membranet. Den var hårdare än originalfjädern och skulle säkerligen ge ett för högt bränsletryck med risk för att nålventilerna inte orkar hålla tätt. Det kollar man förstås upp innan man monterar pumpen på motorn. Tex köper man en sådan här för att kolla trycket https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016980
Den renoveringssats jag köpte kom från https://www.bbt4vw.com om det är någon som känner till kvalitén på deras grejor

Har du några tips om hur man kollar upp om membranet tål bensinen eller inte? Dåliga membran har förstås inte att göra med att det är till en VW utan borde också kunna hittas hos en nytillverkad renoveringssats till en Porsche. Möjligen kan "dyrare" vara bättre men det kan man inte vara säker på. Snarare kan man vara rätt säker på att "till Porsche" gör delarna automatiskt dyrare eftersom Porscheägare troligen är mindre priskänsliga än VW-ägare.

Eller du kanske har tips på vart man kan köpa bra membranmaterial som inte kostar "skjortan". Det är ju inte speciellt svårt att byta ut membranet.

PS!
På en VW är väl delen mellan bensinpumpen och motorblocket av bakelit!? Då kanske min metod inte går att använda eftersom bakelit är skörare än lättmetall

Skriv svar