Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av PerL » 01 feb 2020 10:13

Eftersom jag skaffat Precision Matters externa oljefilter har jag förlorat möjligheten att driva bilens original varvräknare med wiren via motorns oljepump. Jag behöver därför bygga om varvräknaren så att den blir elektronisk. Så här har jag gjort:

1. Jag har köpt BILTEMAs varvräknare (25-8040) som går att ställa om så att visaren rör sig ca 272 grader mellan 600-6000 varv/min (med mätarens H-parameter inställd på 1,8) vilket behövs om jag vill fortsätta att använda Porschens original mätartavla när jag sätter in BILTEMA-mätarens elektroniska mekanism i Porschemätarens varvräknarhus.
2. För att provköra den elektroniska varvräknaren utanför bilen använde jag mobiltelefonen och appen Frequency Sound Generator av LuxDeLux samt en stereoförstärkare (Pioneer A-110). Varvräknaren skall tex göra ett utslag på 1000 varv/min när den matas med 33 Hz. Se här i inlägg 21 hur jag kopplade ihop grejorna för att kunna testa varvräknaren http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... rvraknare/
3. BILTEMA-mätaren, som är gjord för 12V, har jag fått att fungera tillsammans med min bils 6V-system så här http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... arvraknare
4. BILTEMA-varvräknaren har en digital display i mätartavlan som visar inställt H-värde (och driftstimmar). Displayen sågas bort och smältlimmas fast på kretskortet (kort 1) så att man efter ombyggnaden kan se den genom ett hål i instrumenthuset (kort 2 och 3). Efter att ha ställt in H= 1,8 så behöver man sedan inte titta mer på displayen (mer än vid felsökning etc). Displayens flatkabel lossas från kretskortet genom att försiktigt dra den rakt upp ur sin hållare på kretskortet. Kretskortet i BILTEMA-varvräknarens plasthus sitter fast med två skruvar. Det sitter sedan fast en aning i den elektriska anslutningen men det är bara att dra kretskortet rakt upp ur plasthuset så släpper det från anslutningen.
5. Följande mekaniska arbeten är gjorda:
• Sarg och glas plockades bort från original mätarhus (mha ett smalt stämjärn)
• Visaren sitter på en konisk axel och dras rak upp med tex två skedar ( https://www.youtube.com/watch?v=2vsZaryVhKo ). I mitt fall satt visaren mycket hårt fast så att jag fick använda betydligt stabilare verktyg än skedar
• Den bakre lilla delen av original mätarhus sågades bort
• Instrumentbelysningens två lamphållare sågades av till ca 5-8 mm längd och vändes så att dom sticker in i mätarhuset (kort 4)
• Sarg och glas plockades bort från BILTEMA-mätarens plasthus (mha en liten polygriptång). Plasthuset skruvas fast bakom originalmätarens hus (kort 5)
• Visaren i BILTEMA-mätaren sitter troligen inte hårdare fast än att skedmetoden fungerar för att ta bort den
• Hål tas upp i BILTEMA-mätarens hus så att blinkers- och instrumentbelysningens lampor (3 st) kan sättas dit samt så att den digitala displayen kan ses (kort 3). Plasthuset modifieras litet så att övriga två varningslampor kan tryckas dit med sina original lamphållare (kort 5)
• BA9s-lampor används för de tre lamporna. + och – kablar löds fast i lamporna varefter dessa stoppas i sina ”hål” och hålls på plats med en bit skumgummi (kort 7)
• BILTEMA-elektronikens visaraxel förlängs (i mitt fall med ett rör som har innerdiametern 1 mm och Locktite) och avslutas med en axelstump (kort 6) som slipas svagt konisk för att passa Porschens visarnål. Axeln gjordes i mitt fall av skaftet till en 1 mm borr
200221: När röret limmas fast på axeln till "motorn" som vrider visaren så måste man vara väldigt försiktig så att inte Locktite kommer in i axelns lager. Resultatet blir annars att axeln fastnar eller går trögt så att varvräknaren visar varvtal litet som den vill. Jag hade dock en sådan tur att jag kunde rätta till det.
• En ny hållare för mätartavlan tillverkas (kort 2). Denna hållare agerar samtidigt som stöd för den förlängda visaraxeln (kort 6)
• Visarnålens stoppinne vid 600 varv/min tas bort. Det lilla hålet i mätartavlan tejpas för med tex svart eltejp så att instrumentbelysningen inte lyser genom hålet.
• Visarnålens läge vid 0 varv/min markeras med en liten vit prick på den svarta visartavlan (vit färg och tex en spetsad tandpetare). Placeras pricken längst ut på tavlan syns den inte när man sitter i förarstolen
• När kromsargen (Porsche) och den svarta sargen (BILTEMA) på instrumenten togs bort använde jag samma metod som på min VOLVO P1800 (med tejp och slangklämma). Då går sargen att återanvända ( https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... 9ee5aa2ecc )

Negativa resultat:
• BILTEMA-elektroniken kommer inte kunna visa mer än ca 5400 varv/min. Detta är dock knappast något problem med min 60 hk motor som har maxeffekten vid 4500 varv.
• BILTEMA-elektroniken har en större hysteres än mina VDO-varvräknare. Dvs om motorn går med tex 800 varv/min kommer visaren stanna litet olika beroende på om visaren kommer dit från ett lägre varvtal än den gör om visaren kommer dit från ett högre varvtal
• Varvräknarnålen måste alltid parkera på varvtalet noll. Dvs nålen kan inte stanna på 600 varv/min som i Porschens original varvräknare när motorn är avstängd

Positiva resultat:
• Varvtalen visas med bra noggrannhet. Mycket bättre än +- 100 varv/min över hela skalan (till ca 5400 varv/min) inklusive hysteresfelet vilket är avsevärt bättre än mina båda andra varvräknare. Båda dessa är kvalitetsvarvräknare från VDO (SAAB 900 från 80-talet och BMW 3.0S från början av 70-talet)
• Gamla varvräknarhuset används. Dvs kromring, glas, mätartavla, visare samt blinkers-, helljus-, parkeringsljus- och instrumentbelysningslampor finns kvar i sitt original Porscheutförande

Kvarvarande frågetecken:
• Mätarhuset är några cm djupare än i original och jag har ännu inte kunnat verifiera att platsen finns under instrumentpanelen.
• Möjligen kommer instrumentbelysningen lysa starkare i varvräknaren än i de övriga instrumenten. Jag har inte hittat svagare BA9s-lampor än 6V 2W och original instrumentbelysningslampor är på 0,6W. Detta kan i så fall lösas genom att parallellkoppla de två instrumentbelysningslamporna eller genom att sätta in ett motstånd som sänker spänningen till dem. Alternativt kan jag sätta dit 2W-lampor i övriga instrument också
200209: Har nu hittat en 6V 1W lampa BA9s ( https://www.conrad.se/p/barthelme-00240 ... E&vat=true ) och en 0,6W ( https://www.lamportillallt.se/energityp ... gLHFPD_BwE )
• Det var svårt att göra konan på den nya axeln så att visaren sitter fast ordentligt. Framtiden får utvisa om jag lyckats tillräckligt bra


Hela ombyggnaden kostade mig mindre än 1000 kr. Det skulle inte förvåna mig om BILTEMAs varvräknare är av fabrikat KUS (som ser likadan ut) och köper man den på nätet kan man komma undan billigare än så. Varvräknaren från wema.co.uk ser också ut att vara och fungera likadant.
200218: Även varvräknaren från Faria ( https://fariabeede.com/2-pages/aftermarket.php ) borde kunna användas. Se bara till att köpa deras nyaste utförande med 305 graders visning mellan 0-6000 varv/min (ca 275 grader mellan 600-6000). Det finns nämligen en äldre variant som fortfarande säljs som har 270 grader mellan 0-6000 varv/min. Den borde kunna visa varvtal ända till 6000 (bra om man har en S90) men måste tyvärr också parkera på varvtalet 0 när tändningen är på och motorn ej startats.

På kort 8 ses hur det kommer det att se ut i bilen. Den vänstra (från en 1600S90) är ombyggd till elektronisk och den högra (från en 1600N) är original mekanisk.
1.JPG
Kort 1
2.JPG
Kort 2
3.JPG
Kort 3
Senast redigerad av 14 PerL, redigerad totalt 9 gång.

PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av PerL » 01 feb 2020 10:14

4.JPG
Kort 4
5.JPG
Kort 5
6.JPG
Kort 6

PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av PerL » 01 feb 2020 10:15

7.JPG
Kort 7
8.JPG
Kort 8

Kristoffer
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2016 19:28
Tilltalsnamn: Kristoffer
Efternamn: Petersson
Medlemsnummer: 0
Ort: Nättraby

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av Kristoffer » 16 feb 2020 19:30

Snyggt jobbat:)!
Helt klart ett bra och billigt alternativ:)

PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av PerL » 23 feb 2020 15:48

Några funderingar, erfarenheter och framtidsplaner efter att ha byggt om min mekaniska Porsche varvräknare med innehållet från en BILTEMA-varvräknare

A. BILTEMAs varvräknare (art.nr 25-8039 eller 25-8040)
Varvräknaren är programmerbar och med H=1,8 följer visarnålen Porschens original mätarskala bra. Den har dock tre nackdelar:
1. Den måste alltid parkera på varvtalet 0 (noll) när tändningen är på och motorn inte startats. Det är ju inte så kul eftersom Porschens visare i original parkerar på 600 varv/min
2. Kopplar man varvräknaren så att strömmen till varvräknaren bryts samtidigt som till motorn så kan varvräknaren stanna på ett annat varvtal än 0. Tex på tomgångsvarvtalet. Så fort man slår på tändningen igen (matar varvräknaren med ström) så går den till varvtalet 0
3. Med H=1,8 så går nålen inte längre än till ca 5400 varv/minut. Porschens mätarskala går ju till 6000 och har man tex en S90 så vill man nog att varvräknaren skall fungera ända dit

B. KUS varvräknare (https://www.amazon.com/KUS-Tachometer-C ... B075M54CJF )
1. En av KUS varvräknare ser likadan ut som BILTEMAs och har likadan instruktion. Gissningsvis är BILTEMAs varvräknare av fabrikatet KUS. KUS-varvräknaren borde därför gå lika bra (eller dåligt) att använda

C. Farias varvräknare (den variant där nålen vrider sig 305 grader mellan 0-6000 varv/min. https://fariabeede.com/2-pages/aftermarket.php tex Chesapeake White SS catalognr. F33807)
1. Den fungerar likadant som BILTEMA punkt 1 och 2 ovan
2. Den är inte programmerbar mer än på det ”vanliga” sättet (dvs omkopplingsbar mellan 4, 6 och 8 cylindrar). Någon egentlig programmering behövs dock inte eftersom visarnålen verkar vrida sig drygt 275 grader mellan 600-6000 varv/min. Jag skulle gissa att det betyder att varvräknarnålen, när den är monterad i Porschens varvräknarhus, kommer att fungera ända till 6000 varv/min. Teoretiskt sett kommer den dock att med Porschens mätartavla visa ca 200 varv/min för mycket vid 6000 varv/min.

Ovanstående tre varvräknare fungerar på liknade sätt. Varvräknarnålen vrids av en ”motor” där elektroniken måste nollställas varje gång varvräknaren startas (matas med spänning) genom att visarnålen placeras på varvtalet 0 (noll). Man kan alltså inte låta nålen vila mot varvtalet 600 som den gör på Porschens original varvräknare. Varvräknarnålen är dessutom inte fjäderbelastad och kan hamna på vilket varvtal som helst när varvräknaren inte matas med spänning. Faria beskriver det som ”Its a traditional air core meter movement inside” och ”The really is no guarantee where the tach needle will sit when the power is off. The needle will 0 when the tach receives power. It has to for it to be calibrated properly”. Den som vill fördjupa sig mer vad air core betyder kan läsa här
https://www.autometer.com/resources/ind ... view/id/78
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_core_gauge

D. Gammaldags varvräknare med fjäderbelastad visarnål
Här vrids visarnålen mha ett starkare eller svagare magnetfält och visarnålen ”håller emot” detta magnetfält mha en fjäder (och visar därmed olika utslag, varvtal, beroende på magnetfältets styrka). Fjädern vrider nålen moturs till en stoppinne när magnetfältet är noll.
Här finns inget behov av att nollställa elektroniken så man kan lika gärna låta nålen vila mot 600 varv/min som mot varvtalet 0 (noll)
En sådan ”gammaldags” varvräknare vore därför bäst att använda för att bygga om sin Porsche varvräknare. Hittills har jag dock inte hittat någon sådan där nålen vrider sig ca 270 grader mellan 600-6000 varv/min vilket behövs om man vill fortsätta att använda Porschens original mätartavla.
Man kanske till och med kan hitta en varvräknare som går på 6 volt.

Nästa gång jag skall bygga om en mekanisk Porsche varvräknare skall jag försöka hitta en passande gammal varvräknare med fjäderbelastad visarnål.
Om detta inte lyckas så provar jag att bygga om den mha innehållet i en Faria varvräknare.

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 okt 2009 08:25
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Ort: Stuvsta
Kontakt:

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av TobiasL » 24 feb 2020 07:10

Tack för att du delar! Detta kan bli en fin artikel iklubbttidningen tycker jag!

Hör gärna av dig! tobiasax@yahoo.com

PerL
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av PerL » 24 feb 2020 11:08

Jag tycker nog att skall man skriva något om detta i en klubbtidning så borde man kunna visa upp en fungerande varvräknare i bilen. Hittills har jag "bara" testat den "på bänken"! Visserligen med ett 6V-batteri, en Porschefördelare och en Porschetändspole men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det finns ytterligare överraskningar som dyker upp innan jag ser att det verkligen fungerar i min bil. Tex:
- får den plats under instrument panelen?
- kommer pulserna från tändspolen vara tillräckligt starka när dom kommer fram till varvräknaren?
- kommer "pulskabeln" ta upp störningar på sin väg till varvräknaren som stör funktionen?
- osv

Och innan jag ser det slutliga resultatet så kommer det att gå flera år eftersom jag inte börjat renovera karossen än.
Fast det är ju inget som hindrar att någon annan som har en fungerande bil men inte vet hur dom skall lösa varvräknarproblemet också testar och delger oss resultatet här.

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 okt 2009 08:25
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Ort: Stuvsta
Kontakt:

Re: Bygga om till elektronisk varvräknare - ett exempel

Inlägg av TobiasL » 24 feb 2020 19:58

Så sant. Vi tar det när lösningen är verifierad!

Skriv svar