Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.
Bobby
Medlem
Tilltalsnamn: Robert
Efternamn: Wahren
Medlemsnummer: 900
Kontakt:

Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inlägg av Bobby » 03 apr 2018 12:12

Lasse
Fästena ser sjukt grymma ut! (heter det så nuförtiden?)
Bobby

larslarsson
Medlem
Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 756

Inlägg av larslarsson » 02 maj 2018 22:16

Som omväxling till att misshandla plåt har jag de senaste dagarna försökt sätta ihop de bitar som något sånär efterliknar originalplåten. Eftersom de flesta plåtarna är tillmätta med hjälp av pappersmallar som formats mot plåtarna i vraket, och sedan formats med hembyggd kantbock, fals o sick maskin eller med hammare mot städ och andra mothåll, så blev naturligtvis passformen därefter.
Dock gick det skapligt att fästa ihop bitarna, efter en del extra justeringsarbeten. En hel del ytterligare inpassning återstår, liksom att skära bort överflödig plåt runt kanterna. För säkerhets skull har jag lagt på ett antal cm för att ha marginal för formförändringar. Och det behövdes. Plåten framför bensintanken var nästa 4cm smalare när alla pressningar och veck var klara. Av större plåtar är det nog bara bakdelarna av främre skärmarna som ska tillverkas. Naturligtvis blir det mycket småbitar som tillkommer på många ställen, men de får tillverkas alltefter som behovet uppstår.
Bilagor
P4270009.JPG
Så här skev blev plåten framför bensintanken efter att ha "manglats" i fals o sick maskinen
P4280014.JPG
Reservhjulsbalja och plåten framför bensintanken hopsatta för första gången
P5020018.JPG
Plåtarna runt motorn hopsatta mot baksätes delen
P5020022.JPG
De flesta större delarna monterade på träram

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 19 sep 2018 22:08

Efter ett varmt och skönt sommarlov är det dags att fortsätta plåtarbetet i garaget. Lite lätt ringrostig efter fyra månaders uppehåll så smyger jag igång med lite enklare arbete. Dels kopiera sidoplåtarna mellan motorn och karossen och dels hyllan som bensintanken ligger på. Motorplåtarna går ganska lätt att forma i fals o sick maskinen.
Hyllan för bensintanken med sina olika pressningar var lite knöligare att få till. Jag har valt att göra den i fem olika delar för att få formningen något så när hanterbar. De två lite större pressningarna på sidorna, där botten är svängd, innebär en svängd övergång mellan vinklad sida och krökt botten. Första försöket blev inte så bra och där måste jag göra en ny plåt. Plåten till andra sidan gick bättre och går att använda.
Men det går långsamt fram. Hittills har jag hållit på ca 8 timmar för att mäta upp, göra mallar, klippa plåtar, prova med olika hjul i fals o sick och slutligen böja skarpt.
Bilagor
P9190004.JPG
P9190003.JPG

Användarvisningsbild
Joakim
Medlem
Tilltalsnamn: Joakim
Efternamn: Bornestad
Medlemsnummer: 1276

Inlägg av Joakim » 27 sep 2018 21:41

Kul Lasse, kämpa på! :)

Mvh
Joakim

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 12 okt 2019 20:59

Efter ett långt uppehåll i ”plåt böjandet” så har nästa fas i renoveringen tagit vid. Jag har börjat skära bort de upp rostade delar som måste bytas mot ny plåt. Jag har försökt att ta bort så mycket rost som möjligt för att bedöma vad som ska skäras bort och var nya plåtar kan skarvas in. Det är till att börja med plåtarna runt och bakom bakre torsions röret på vänster sida som är på gång.
Jag har provat att ”avrosta” med bl.a. finmald/krossad rabarber (innehåller oxalsyra). Det fungerade väl sådär. Kanske beroende på att rabarbersäsongen nästan var slut. Det är möjligt att det fungerar bättre färskare rabarber på våren/försommaren. Citronsyrapulver utspädd i vatten var bättre, men måste upprepas flera gånger med kraftig stålborstning mellan varven. Ändå återstod att bearbeta plåten mekaniskt för att ta bort mera rost.
Plåtarna i chassiet runt o bakom torisionsrören är ganska tjock varför det finns ganska mycket användbar plåt kvar sedan rosten avlägsnats. Det är mycket små kratrar kvar sedan ytan bearbetats mekaniskt, och där syran inte gått djupare i rosten. Det är blästring som gäller om plåten ska bli helt fri från rost.
Runt och bakom torisionsröret består chassiet av två plåtar på 20-30mm avstånd från varandra. På utsidan är båda plåtarna väldigt rostiga, men konstigt nog inte på insidorna. Detta trots att ingen invändig rostskyddsbehandling verkar ha utförts. Den invändiga rosten går lätt bort genom stålborstning.
Den undre delen av vänstra innersidan var så sönderrostad att det är enklast att byta i en stor bit. Den är nu tillkapad och inpassad så att den skulle kunna svetsas på plats. Även om det känns frestande att börja svetsa så tänkte jag vänta till dess utsidans plåtar är inpassade. Den övre delen är i så pass bra skick att det huvudsakligen är den vågräta delen som ansluter mot bakskärmen som måste bytas. Med lite envishet – och tur- kanske både in- och utsidan av de här plåtarna kan vara klara och sitta på plats innan oktober är slut.
Bilagor
PA120015.JPG
Dax att börja slipa rost
PA120013.JPG
Nu börjar det gå att urskilja vad som behöver tas bort
PA030006.JPG
Urkapat och klart för inpassning av ny plåt
PA030001.JPG
Ny plåt inpassad

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 12 okt 2019 21:05

URSÄKTA
Bildtexterna i ovanstående inlägg kommer i fel ordning, vilket med all tydlighet framgår. Men jag hittade inte verktyget för att flytta om texten :(

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 16 okt 2019 19:51

Äntligen har jag kommit så långt att det blivit dax att börja svetsa in ny plåt. Första delarna blev de på insidan av chassiet, bakom bakre torisionsröret, samt fästena för "kåpan" på utsidan av bakaxelfjädringen. Det blev lite trickigt att fastställa var genomföringen för värmeledningen skall placeras. All plåt runt rören på båda sidor var bort rostad, så där fanns inget att utgå ifrån. "Bruksporschen" är undanknuffad och övertäckt så den är lite bökigt att komma åt,men det gick att se hur det var gjort genom att lägga in en kamera under och fota.
I morgon är det plåtarna på utsidan av fjädringen som ska bytas.
Bilagor
PA160033.JPG
Undersidan på fästet för torisionstaven på utsidan har fått nya hylsor med gängor. Mycket av övrig plåt ska bytas.
PA160032.JPG
Första fastsvetsade plåten i bakänden. Ovankanten återstår att fin in passa och svetsa.

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 20 mar 2020 00:00

Efter en längre paus i renoveringen har jag nu återupptagit plåtbytandet på skogsvraket. Plåten för fastsättning av torisions fjädringen på högersidan svetsades fast idag. Så nu är det "bara" att fylla på med plåtarna runt omkring.
Det finns ingen plåt kvar som visar på vilken nivå golvet skall sitta. Därför jag har tillverkat ställbara "Mekano delar", av två dimensioner med fyrkantsrör, som går att skruva ihop i sid och höjdled så att jag fått en stadig referenspunkt att utgå ifrån.
Genom plåtarna på in och utsidan vid torsionens fjäderfäste ska plåtröret för varmluften till cupen passera. Dessutom går det från detta rör, mellan plåtarna, upp ett litet rör för defroster till bakrutan. Dessa rör kräver lite tid för att passa in och är dessutom lite svåra att komma åt att svetsa fast. Det är detta arbete som ligger närmast,men när det är fixat borde det gå att öka takten på infästning av ny plåt.
Bilagor
P3190010.JPG
Fäste för bakre torisionsfjädring
Ref punkt 1.jpg
Referenspunkt för u.k. golv

petter
Medlem
Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inlägg av petter » 21 mar 2020 09:14

Imponerande jobb 👌👌👌

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 16 apr 2020 23:03

Efter att ha lappat färdigt runt torisonsrörets båda sidor blev det till slut dags att byta lite större plåtar. Den första av dubbelplåtarna som utgör underdelen av torpedväggen mellan motor och cupen är nu inpassad och fastsvetsad. Den bakre av plåtarna är i stort sett klar för fastsättning, men viss slutjustering av anslutningen mot de sidoplåtar som utgör förlängningen bakåt av chassiet lär behövas. Sidoplåtarna och den bakre plåten mellan dessa är färdiga och ska bytas i nästa steg.
Bilagor
P4150045.JPG
Dags att ersätta hela mellanväggsplåten
P4160005.JPG
Bara förstärkningen för växellådans bygel sparad.
P4160008.JPG
Ny plåt på plats

Skriv svar