AA4121

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
Scuderiaanton
Medlem
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Kontakt:

Re: AA4121

Inlägg av Scuderiaanton » 10 sep 2018 08:23

Sätta innertak, hur svårt kan det va?
Mnja, helt enkelt är det inte, men med dotter som medhjälpare och visst tålamod så går det!
Som jag förstått det så hade Porsche själva vid montering av innertak dubbelhäftande tejpremsor som de först passade in taket mot, för att sedan gå på med lim och clips vid kanterna (på en coupé går det åt 16 clips). Jag väntar ff på att få hem clipsen, men dessa sätter jag strax innan jag sätter dörrlist ändå så det är ingen brådska.

Jag har faktiskt monterat om taket två ggr vid det här laget! Vilket är iofs bra, övning ger färdighet!
Men det var inte för att öva som jag fick lossa taket första gången, utan på grund av att jag missat att limma på den svarta filtmatta som skall ligga mellan ljudisolering och det perforerade vinyltaket. För om man inte sätter filt emellan så kommer vid visst ljus isoleringens färg lysa igenom och med svart innetak blir det extra märkbart! Okej, det är väl knappt så man märker det utan svart filt emellan men jag vill ju gärna ha det så bra gjort som möjligt, och dessutom blir det lite extra ljuddämpning. Taket köpte jag från England färdigsytt, och monteringen är förhållandevis enkel om man bara tar det lugnt. I med de 4 bågarna i takets försydda kanaler (den "minsta" längst bak mot bakrutan, övriga ska ha samma storlek). Sen monterade jag bågarna med sin lilla gummi "knopp" i ramen / hållaren, bakifrån och framåt. Samma sak gäller sedan när man "spänner" upp taket grovt. Hitta mitten på karossen, spänn upp med klämmor, bakifrån och fram, sen jobba ut mot sidorna med fler klämmor, bakifrån och fram.

Den svåraste delen är egentligen runt C stolpe och nedåt mot bakruta, glöm inte att här ska (i alla fall på T6?) vinylen fortsätta hela vägen så bitarna som blir över (när Du tagit bort överflödigt material) passas in så att hela bakstammen har vinyl ca 50mm ned under defrosterröret. Annars så blir det plåtyta som kan "skymtas" genom T6ans stora bakruta! Jag kommer göra samma sak i nedkant på bakre sidorutor, och så klart på B och A stolparna, men det visste ni redan.

Rester av den perforerade vinylen till tak användes också av Porsche för att passa in och skona lacken för luckorna framför torsionsstavshålen. Så jag har sparat lite material för att göra rundlar av och passa in mellan lock och kaross.
Bilagor
IMG_2764.jpg
IMG_2763.jpg
IMG_2762.jpg
Senast redigerad av 2 Scuderiaanton, redigerad totalt 10 gång.

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 sep 2018 08:24

Medhjälpare är nödvändigt vid takmontage!
Bilagor
IMG_2767.jpg
IMG_2770.jpg

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 sep 2018 09:01

Blinkers, orange eller klara glas?
Till den Smyrna gröna lacken känns klara glas bäst. Men i gammal god ordning så vill jag helst ha grejor med viss yta och patina!
Så genom klubbkamrat Niklas så har jag fått tag på SWF märkt bas som klarat tidens tand väl och blev väldigt fina efter lite polering. Har dessutom sannolikt tidigare suttit på en Porsche Club Småland bil, bara det!

Sen kunde Ubbe leverera klara originalglas från tiden, som efter att jag skrapat bort färgrester (Bahama gul?!) och polerat upp visade sig ha perfekt patina. Visst, de har lite mikrosprickor och nån reva, men jag tycker det är vackert, som bärnsten lite.

Blir perfekt fram på AA4121 som inte skall se ut som en nyproducerad bil, utan det ska "skina" om den som om en väl omhändertagen 356B från 1963. För visst är det så att delar med patina har en historia att berätta, medan repro egentligen har väldigt lite att säga...
Bilagor
IMG_2747.jpg
IMG_2746.jpg
IMG_2749.jpg

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 sep 2018 09:15

Glidskenorna till T6 underredet för Speedstersätet kom tillbaks.
Nitade fast dem med kopparnit, vet att de var skruvade på T5 och säkert skruvade på ovanliga T6 (fanns ff som tillval, men sällan beställt). Men jag nitar. Gillar att nita.
Bilagor
55769547337__05EEEF7E-B638-4D0B-B9B1-F258C7CC7670.JPG
55769549268__16E9AEBB-610D-4488-80C4-56BDACD0119D.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 sep 2018 09:25

Ibland går det inte som det ska :cry:
Fick ett samtal från en av världens snällaste klubbkamrater som hade tråkiga nyheter angående växellådan han hjälper mig att renovera!

Eftersom 4ans drevpar var slut i lådan skaffade jag ett drevpar i USA hos Vic Skirmants (356 Enterprises) för fyrans växel som är 4G, dvs 28/21 (standard är 27/23 eller 27/22). Detta sänker varvtalet nästan 600 varv vid 100 km/h! Passar fint för en motor med C/SC kam och 1720cc.

Men tyvärr sprack hubben precis i spåret för säkringsringen vid montaget! Ingen skugga över den mycket kompetente man som renoverar lådan, det var alldeles för djupt bearbetat spår för ringen och jag fick returnera drevet utan några frågor. Det enda tråkiga är tiden det tar att skicka saker över Atlanten! Men hoppas att det nya drevet dyker upp om nån vecka, så kan växellådsrenoveringen fortsätta!
Bilagor
IMG_2669.JPG
IMG_2668.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 11 sep 2018 17:10

Speedstersätet klart!
Jag köpte för ett tag sedan mitt "skal" från Simonsen 356 Panels nere i Nürnberg numera. Sitsmaterial hittades i USA (Ebay) och svartblå manchester (samma som på Recarostolarna) över Lakewell i England.
Min vänlige möbelhandlare i Bredaryd (Bredaryds Möbler) sponsrade med en hud av svart skinn till projektet (kostade iofs tre trisslotter...). Jag vill ha skinn på den stolen, trots att vinyl är mer "original", men med tanken på att den skall sitta i en Coupé där man inte kan sätta sig "stående" utan måste hasa in genom dörröppningen så tror jag slitaget kommer bli bättre i läder.
Just nu så tänker jag mig att bara ha en förarstol som är Speedstermodell, lite kaxigt, lite busigt. Men i samma färgskala / material osv.

Men kvarstod var ju vem skulle göra själva tapetserarjobbet?
Jag fick lov att låna sparade vinyl och manchesterbitar från en original speedsterstol att måtta ifrån (tack Per!), men de kontakter jag hade i början för "jobbet" antingen föll bort för deras verksamhet lades ned, eller var på tok för dyra jämfört med hur svårt det är att klä stolen! Det är ju inte lätt, men inte heller tillräckligt "svårt" att försvara de priser jag fick in.

Så visade det sig i förra veckan att jag hade en tapetsör ca 10 minuter bort från jobbet! Ahmad är Syrier och har arbetat med bilinredningar även i det gamla hemlandet och har nu en liten verksamhet i grannbyn Reftele.
Förutom att arbetet blev förbaskat bra, så blev det även prisvärt (japp, moms utgick också!), men framför allt snabb! Lämnade in stolen på tisdagen och på måndagen fick jag ett vänligt sms från Ahamad (AN Auto Classica i Reftele) att min stol var klar.

I Småland kan vi fortfarande fixa det mesta, i rätt tid och till rätt pris (och med hjälp av syrianer) :D !
Bilagor
IMG_2773.jpg
IMG_2777.jpg
IMG_2778.jpg

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Inlägg av mikaelmarin » 12 sep 2018 08:30

Ser fint ut!
Hatten av för Småland, ni är riktiga entreprenörer ;)

Bobby
Medlem
Tilltalsnamn: Robert
Efternamn: Wahren
Medlemsnummer: 900
Kontakt:

Inlägg av Bobby » 12 sep 2018 10:53

31s76-Klassiker-754__mngl_20111031bi5x074,bil_1_indd_2132.jpg
Alldeles rätt, ingen speedsterstol på passagerarsidan! Såvitt jag minns var det ingen som hade det på tiden det begav sig. Jag har två gamla likadana stolar men bara en monterad! //Bobby

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 okt 2018 13:37

IMG_2936.jpg
Tack Bobby!

Nästa steg i renoveringen har varit att bland annat få dit "vita ögon".
Blinkers äntligen på plats med den "jobbiga" listen bakom monterad. Klippte vinklar halvvägs in i listen för att få den lite mer följsam och "monterbar".
Bilagor
IMG_2937.jpg

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 10 okt 2018 13:41

IMG_2938.jpg
IMG_2939.jpg
Återbruk gäller!
Har beslutat att, tillsvidare i alla fall, återanvända mina aluminiumlister vid insteg.
Borr går det åt i en hejdundrande fart då här sitter dubbel och ibland trippelplåtar som möts och som skall borras igenom efter plåtlagning.

Men som vanligt är det värt det för ytor i original och framförallt i polerad aluminium blir så fina mot den nya lacken. Gammalt å nytt i en bra blandning!

Skriv svar