AA4121

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Kontakt:

Re: AA4121

Inlägg av TobiasL » 02 mar 2017 17:21

Riktigt snygg kulör!

petter
Medlem
Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inlägg av petter » 02 mar 2017 17:59

Jäklar va snyggt ! :D

thomasb
Medlem
Tilltalsnamn: Thomas
Efternamn: Breding
Medlemsnummer: 1011

Inlägg av thomasb » 02 mar 2017 23:32

Ska bli otroligt spännande att se denna fantatsiska renovering slutförd. Fortsätt att skämma bort oss!

Scuderiaanton
Medlem
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:15

Har jobbat lite "hemifrån" med AA4121. Bilen står lackerad i garaget och det behövdes monteras en del bitar nu men först ville jag få lite av min inredning iordning.
Tanken är att bibehålla så mycket som möjligt av originalvinylen, i kombination med nya fräscha mattor. Precis som att kombinera ny lack med äldre krom så ger detta ett "ärligt" intryck av den renoverade bilen. I Amerika gör man annorlunda, där blir bilarna omklädda och omlackade till en nivå som är vida "bättre" än när de var nybyggda på 50 och 60-talet.
Blir lite som att skönhetsoperera bilen tycker jag. Men vi är alla olika och varje renovering är unik! Men så här gör jag!

Först ut var toppanelen på instrumentbrädan.
Lycka är att hitta originalstuvbitar av pepitamönstrat tyg klistrat på baksidan av den panelen för att dämpa vibrationer! Spår från hantverket som gjordes 1963! Likaså tagel/'resinblandningen som utgör själva "rundningen"/ dämpningen på panelens front var i gott skick. Däremot så var det bara smulor kvar av vad som nog tidigare varit en tunn skumgummi ovanpå panelen. Vinylen har lossats, sträckts upp. Nånstans fick jag förstärka baksidan med bomullstyg från en avlag skjorta (perfekt tyg att återanvända för att limma/ förstärka gammal vinyl!). Skumgummit ersattes med vadd och allt monterades ihop igen. Som vanilgt så värmer jag med varmluft eller hårblås. Fördelen med hårblås är att det är enklare att hålla koll på temperaturen, men med varmluftspistol funkar det gamla tricket att blåsa på vinyl och den öediga handen samtidigt. När Du bränmer Din hand, då bränmer Du också vinylen! Limning och lite justering, sdan blev faktiskt toppen - toppen! :D
Senast redigerad av 2 Scuderiaanton, redigerad totalt 22 gång.

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:18

Toppanel
Bilagor
IMG_9545.JPG
IMG_9526.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:25

Nästa del blev baksätet. Här har jag tvingats byta en del av panelstyckerna på sidorna till ryggstöden. Dels har de väl slitits av friktion mot varandra under mee än 50 år, men jag fick också limma en av träramarna som utgör stommen till ryggstödet. Det hade brutits itu och på så sätt "förstärkt" slitaget mellan de båda ryggstöden.
Vinyl med liknande varp har jag hittat hos Top 'n' trim i Hälsingborg. Rekommenderas!

Lossade nitar, möbelspik och tråd som håller upp hela tapetseringen av backstyckerna. Delat på sammansydda vinylstycken som utgör ryggstöd. Klippt till nytt, passat in nytt och gammalt. Sytt ihop och tapetserat upp på samma sätt som fabriken 1963.
Bilagor
IMG_9585.JPG
IMG_9560.JPG
IMG_9559.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:29

Baksäte
Bilagor
IMG_9588.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:33

Sedan spikades (mindre nubb, inte möbelnubb!) nya mattor bak på ryggstöden och yttersidorna så sys mattan fast (p.g.a. Kurvaturen på ryggstödet). Använd en avrundad nål från tapetserarverkstad, annars går det inte. Jag tog även svart tråd som jag hämtat på en mattaffär som langenterar mattor, bra och liknande kvalité (Björntråd är för "klen").
Bilagor
IMG_9600.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 22 apr 2017 13:39

Som stöd till mattan bak på ryggstödet sitter en bit kartong / hårdpapp.
Den var för fin på mina ryggstöd för att bytas (köp annars svart papp från konsthandel. De bruka finnas en kvalitet som används för att klistra upp foton / presentationer som är lika kraftig som originalet!)

Jag hade dock en av pappbitarna som spruckit i "leden". Vad göra? Jo, japanpapper med inslag av Manillasiden klipptes till i remsor. Klistrades på båda sidor och lackades sedan svart. På så sätt fick jag tillbaka gångjärnseffekten och under mattan syns det inte. Plus (som jag alltid helst vill), originalbiten kunde återanvändas! :D
Bilagor
IMG_9622.JPG
IMG_9614.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 23 apr 2017 18:58

Inpassning av första delen av ljuddämparmatta fram i bagaget idag.
Renoveringskitt från USA är överprisade, så här har jag lagt nålfiltsmatta tillpassad efter originalfragmenten som fanns kvar.
Och inspektionsluckans mattbit skall sitta under, inte på! Och den har sin originalbit kvar ;)
Bilagor
IMG_9650.JPG

Skriv svar