AA4121

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Kontakt:

Re: AA4121

Inlägg av TobiasL » 26 apr 2017 08:14

Underbart snyggt! Du får dela med dig av färgkoden på tanken. Nå'n har kladdat svart på min.

Scuderiaanton
Medlem
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 27 apr 2017 19:06

Tobias, färgkoden är S3010-B i NCS systemet.
Bara å blanda! ;)

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 27 jun 2017 07:51

Ett tag sedan inlägg nu, och ett tag sedan jag kunnat plocka med bilen (att få barn brukar tendera till mindre fokus på sina andra projekt...)
Grill-renovering gjord hemma i källaren. Och - Ja, tyvärr är det enda riktigt bra sättet att plocka ned grillen i delar och sedan putsa dem var för sig och sen bygga ihop den igen.
Lite som plock-i-pin, men en bra sysselsättning när moder och barn sussar gott på ovanvåningen och man själv inte kan sova 8-) .

Eftersom det är en AA-bil så sitter ju Porsche Club Sthlm märket som en smäck!
Bilagor
IMG_9749.JPG
IMG_9746.JPG
IMG_9733.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 27 jun 2017 08:04

.... Och när bytte Du Dina överflödesskruvsfjädrar till Din NDIX senast?
Dessa är vänsterlindade för att få en självlåsande effekt (gängan på skruven är högerskuren). Många sätter "bara en tryckfjäder" där när förgasare ses över, vilket inte är korrekt såklart!

Finns snart som en reservdel hos en fjädertillverkare nära Dig... ;)
Bilagor
IMG_9732.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 02 nov 2017 22:12

Ett tag sedan inlägg, men en 6månaders son och arbete tar ut sin rätt över hobbyn!
Lite hinner jag med i alla fall. Min bil saknade ju askkoppen under instrumentpanelen, som tur var så hade 356bästisen Niklas en askkopp från sin C som han lånat ut på obestämd tid (Niklas gillar inte det här med onödig vikt i Görans gamla räjser C, askoppen kommer ändå aldrig monteras tillbaks! :D ).
Men.... vad i hela friden rökte de på den tiden? Jag misstänker starkt att den förzinkade plåten i askkoppen reagerat med värmen i askan och på något sätt brännt fast. Vacker var koppen inte inuti i alla fall!
Så vad gör man, jo, monterat isär, putsar, polerar, glasblästrar och låter förzinka upp på nytt. Kromet har bara putsats upp för att behålla patinan. Och så montera ihop allt igen! Då får man en "lagom" renoverad askkopp att montera in i sin bil. Dessutom med en kul historia bakom, helrätt för min renovering! ;)
Bilagor
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 02 nov 2017 22:41

Har även blivit lite jobb i garaget på själva bilen, börjat limma mattor. Dränkte mattan över "puckeln" bak i vatten och gick lös med gummiklubban för att få en bra passform.
Framtill så är en nålfiltsmatta satt istället för originalets hästtagelmatta under tank och på torpedvägg. Blev helt ok, och här kommer sedan tank och allt täckas av en original plasthuv.
Bilagor
IMG_1714.JPG
IMG_1713.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 02 nov 2017 22:54

Dörrhandtag är en historia för sig. Vad det gäller dessa håller jag fullt och fast med nestor Knöppel, omkromning blir sällan bra. Bättre att behålla lite "krompest" i så fall, polera upp och ha patina på grejorna istället för att riskera att radie och ytor på handtagen försvinner vid polering efter avkromning, innan omkrom. jag har polerat upp, bytt låscylindrar och sett över alla packningar. Nyckelringarna är specialgjorda av en liten läderfirma i England som jag hittade av en händelse! Kul!
Sedan börjar verktygsrullen bli komplett, visserligen är uppsättningen mer korrekt för en T5, men jag resonerar så att till en sen "die Dame" 1963 så tog man och rensade på hyllorna nere i Stuttgart och skickade med lite äldre DIN nycklar och skruvmejslar. På bilden har jag inte med den lilla skruvmejseln på plats, den är där nu! Kvar att skaffa är fläktrem (finns), en hjulbult fastknuten med läderrem (fixas lätt) och så en Hazet 763 tändstiftsnyckel eller samma version gjord av Klein. Just tändstiftsnyckeln är svår att hitta! Alla tips mottages tacksamt!!
Bilagor
IMG_1744.JPG
IMG_1729.JPG

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 05 nov 2017 23:04

Dagen till ära installerades askkoppen! Märk att ”skoningen” mellan askkopp och panel är kvar påklistrad på kromade plattan som askkoppen löper i. De här tejperna, eller plasten har jag sett många versioner av. Ibland i roliga färger/ mönster osv. Men också genomskinligt som här. Porsche/ askkoppsproducenten använde de plastmaterial som fanns tillhanda. Var det en plast som tryckts upp till nått annat, men blivit över så funkade det väl lika bra som skoning oavsett färg eller ej! Den syns ju ändå inte när koppen är monterad!
Tycker det hela blev mycket bra, det ska liksom sitta någonting där!
Väl i vertikalläge under instrumentpanelen så såg jag två små extra hål upptagna i kanten, nån gån i tiden har bilen varit utrustad med extra mätare, eller en rest från motorvärmarmontaget? Kanske satt där ett tidur för att starta värmespiralen som satt i oljetråget? (Numera bortmonterat, den motorvärmartypen i VW/ Porsche boxer koksade tydligen olja och ökade slitaget istället!)
Bilagor
7F4EF748-17AD-4E93-AA7F-AC4CBA2BE127.jpeg
0CC4C923-C78A-43FD-B927-C8B1141D3126.jpeg
E4E9183B-3B9D-4BA3-AA02-904FBFFE740C.jpeg

Scuderiaanton
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 05 nov 2017 23:19

Defrosterrör och paneler/ mattor till baksäte börjar byggas in. När jag monterade ut och renoverade defrosterröret för bakrutan så var det igenproppat med tyg/kartuschbitar/ tejp m.m. Var länge fundersam på varför? Så konstigt att just där göra sig mödan att proppa i tejp och nån slags textil/gummi. Fick svaret senare när jag insåg att rent produktionstekniskt när Porsche slog hålen i rören så gjordes det nog i ett rakt rör, genomgående hål genom hela omkretsen. Sen drog man in en tätning ungefär som en klisterremsa som klistrades mot de hål som ”blåser” nedåt, dvs ”fel håll”. Slutligen bockades röret upp i radie mot bakstammen (två vinklar). På nått sätt har väl min avblockering lossnat under åren. Eller nån varit där och petat? Jag satte tjärtejp på utsidan för att blockera av ”fel” håll på blåset.
Nu monterat och klart.
Bilagor
FAF40AA8-CB9E-4F1C-9BDC-DDFAE427970A.jpeg
F918B9D9-A68B-409E-BA59-0BAF9F562701.jpeg
7651EEDC-6D31-4200-8505-4E98A87A2CAE.jpeg

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Kontakt:

Inlägg av TobiasL » 05 nov 2017 23:54

Härlig fart på uppdateringarna! Keep 'em coming!

Skriv svar