Jesse, Porsche 912 1965

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 28 maj 2013 22:05

Dags för en liten uppdatering!

Har nog glömt minst hälften av allt jag gjort senaste månaden men men.

Har kopplat in särkingsdosan, reläer och all övrig el, allting jag har haft möjlighet att testa fungerar (ypperligt) Mätarbelysningm, blinkers, strålkastare, reg.skyltsbelysning bromsljus etc etc. Även hittat ett perfekt batteri som passat i original-plast locken.

Huvudbromscylinder är på plats med ny slang upp till en dubbelmatande bromsvätskebehållare(valde att köra enkel då den passade på originalplatsen) Har ett par bromsrör kvar att bocka men sen är systemet redo att fyllas på.

Har även slutmonterat instrumentbrädan

Bild

Har också byggt egna underreden för Recarostolen jag tänkt ha som förarstol, tyvärr var det inget vidare då jag med mina 189cm kom för högt upp så jag fick beställa ett par av John Gausden på Nya Zeeland :D De han tillverkar är lite mer sofistikerade och kan "vändas" så man kommer ner längre.

Bild

Har lämnat in de sista grejerna på blästring, J-pipes, avgasrör och fläkt m.m.

Blästrat

Bild

Lite bilder efter lack

Bild
Bild

Har även monterat nya gummin i bakfönsterna, inre(innan för kromet) och yttre

Bild
Bild

Har också monterat förstärkning och ögglai hatthyllan för 3 punktsbälte, bild framifrån

Bild

Har haft generatorer och laddningsreläer på renovering, nu lirar allt som det skall. Har påbörjat montering av kylplåtar och annat smått, det återstår inte jättemycket innan den är färdigmonterad. Jag väntar lite då jag inte är 100 på geometrin på vipporna, motorn, som jag kört 1000 mil hade 1,5mm shimsad vipparmsbrygga vilket förmodligen betyder att någon planat topparna (för att öka komp eller bättra tätning) med lika mycket och man genom att flytta ut bryggorna 1,5mm återjusterat det tappade.

Vad jag förstått så har man i liknande fall 2 utvägar:

1) Att kapa stötstängerna och svetsa ihop dem i korrekt, kortare längd
2) Shimsa vipparmsbryggan

Jag har testmonterat bryggorna och vipporna utan shims och lyckats ställa ventilerna och sett till att oljekanalerna är "fria" varför jag tycker att jag skulle kunna skippa shimsen... Men, jag funderar lite till på saken innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra!

Såg att remskivorna sitter förväxlade, inget monterat =)
Bild

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 04 jun 2013 21:01

Har vart bruksbillös och sömnlös över helgen då motorlampan började lysa då motorn misstände kraftigt, Porschemekandet får räcka så den fick åka till Mercedes för att komma i form. Nu är allt förutom plånboken i god form igen så åter till garaget.

Har plockat vidare med motorn ikväll, hittade sådana där snygga, originalpluppar som håller tändkablarna på plats i kåporna. Dock vart 2 av de nyinköpta tändkablarna för korta för att ledas via plupparna så jag får hitta mer tändkabel helt enkelt. EJ monterat på bild tyvärr.

Bild

Monterade originalspegel, skall få dit Talbot berlinen men det kräver lite jobb med infästningen så jag kör original så länge.

Bild

Nytt batteri och originalkåpa på plats, tom. originalgummiband som håller fast spektaklet :D Det börjar arta sig i bagagerummet. Jag försökte dock montera spolarvätskepumpen men det verkar som om den vuxit med åren, någon som vet (?) De tidiga 64-66 1/2 som sög från bälg i innerskärmen sitter högst upp till höger vid infästningen för huvdämparen men min som är märkt 1989 får inte plats där (för bred)...

Någon som har en tidig till salu kanske?

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 08 jun 2013 12:45

Nu är motorn i princip redo att monteras, saknar bara ett stag till gaslänkaget baktill, ska försöka hitta det och sen är det dags!

Förgasare monterade med nya isolerplattor och packningar, ventilerna ställda osv.

Bild

Bild

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 13 jun 2013 10:37

Dags för snabbupdate:

Har monterat avluftning till bensintank, tvättade och gjorde iordning originalen.

Bild

Dekaltrimmat ytterligare

Bild

Fått hem en reproduktionsljuddämpare i originaltappning som skall lackas om i rätt färg, har nu en liten samling att testa mig igenom när jag fått ordning på bilen.

Bild

Testmonterat, det passade. Dock kommer montera Bursch-systemet till uppstart då det fungerat och låtit bra med det tidigare.

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 28 jun 2013 18:37

"Möte mellan motor och chassie"

Bild

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 29 jun 2013 20:43

Första uppstart på 2 år!

https://vimeo.com/69384138

Tack alla för stödet jag fått såhär långt!
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 02 jul 2013 21:49

Har under de senaste dagarna fått lite gjort!

Luftat bromsarna samt monterat drivaxlar. När jag släppte ner bilen hoppades jag att jag motorns tyngd skulle hjälpa ta ner den lite till men det vart inte tillräckligt, nåja, sida till sida var inte heller bra nog så det är bara trolla med graderna igen.

Bild

Bild

Samt... Kört min första provtur! Ca 2km och noterad topphastighet ca 100 km/h utan vindruta men jäklar vad skoj! :D

Bild

Mycket jobb kvar men det känns jäkligt kul just nu!
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 05 jul 2013 16:12

Innertak monterat!

Bild

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

Jesse
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: 17 nov 2010 10:38
Tilltalsnamn: Jesse
Efternamn: Willstedt
Medlemsnummer: 1169
Ort: Stockholm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av Jesse » 31 jul 2013 23:25

En liten uppdatering är på sin plats, man kan ju inte semestra allt för mycket så nu är det dags att ta sig i kragen!

Jag har nu monterat vinyl längs takstolparna i bilen samt lite annat inredningspyssel.

Har även fått en ny framruta i korrekt, grön toning levererad och ny kromlist till framrutan så nu är jag redo för fönstermontering!

Bilen stod lite väl snedt hö/vä baktill varför jag plockade ner bakvagnen/svärden och tittade till de nymonterade bussningarna. Upptäckte en spricka i en av de inre och insåg då att jag monterat de senare/bredare på insidan. Tur som det var hade jag nya, korrekta 65-67-gummibussningar från Elephant Racing liggandes på hyllan så jag installerade dem och indexerade om torsionsstavarna och voilá, endast ca 5mm skillnad höger till vänster och "ok" höjd eller vad säger ni?

Arbetar nu frenetiskt för att kunna närvara vid Riksmötet. (Om du ser detta Kurt så har jag mailat dig ang. anmälan, tyvärr lite sent men håller tummarna)
Bilen kommer vara långt ifrån färdig men förhoppningsvis körbar.

Lite bilder :

Inredningsjobb

Bild

Aningen för låg i första försöket

Bild

Bättre..

Bild
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
Originalfärg : 6603 Golfblå
Karmann

Porsche 912, 1966
Vin# 352514
Originalfärg : 6601 Slate grey
Porsche

NiklasLarsson
Forumhjälp
Inlägg: 433
Blev medlem: 07 nov 2009 09:26
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Ort: Vällingby/Stockholm
Ort: Stockholm/Vällingby
Kontakt:

Re: Jesse, Porsche 912 1965

Inlägg av NiklasLarsson » 01 aug 2013 12:45

Ser klockrent ut Jesse. Den kommer att bli en show-stopper på Riksmötet!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

Skriv svar