Renovering av bagagerum

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
TomasM
Medlem
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190

Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 25 okt 2012 21:17

Förra hösten åkte jag till Portugal och köpte en 356:a som jag hittat på Internet. Bilen såg ut att vara i ett bra skick och säljaren lovade dyrt och heligt att inte sälja den innan jag hade hunnit komma och titta på den. Bilen fanns i Porto, norra Portugal och ägaren hade haft en far och farfar som var skrothandlare och bilsamlare och han hade lyckats samla på sig mängder av bilar under årens lopp. Killen som sålde denna var i 35-årsåldern och hade ärvt bilintresset. Bilen hade han köpt för ett par år sedan i Portugal och i det skick som den var nu. Det visade sig att han hade flera garage fulla av gamla Porschar och andra samlarbilar.

Väl i Porto tittade jag på bilen och provkörde den en runda. Den hade några minde fel, men var på det hela taget ok.
DSCN1687.JPG
Dag 2 träffades vi på hotellet och åkte därefter ut på Portugisiska landsbygden och gjorde upp affären inne på en liten lokal bank där inte ens bankdirektören talade engelska. Det var lite stressigt efter att jag fört över pengarna eftersom jag inte skulle få bilen förrän dagen efter, då ägaren fått in pengarna på sitt konto, men jag hittade en lösning på det som funkade. Direkt efter att vi gjort upp affären tog han mig med till ett av sina lager där han hade hamla bilar och där fanns en blandning av allt från justa bilar till rena vrak.
DSCN1747.JPG
DSCN1781.JPG
Fortsättning följer...

NiklasLarsson
Forumhjälp
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Kontakt:

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av NiklasLarsson » 26 okt 2012 09:35

Tomas kul att du berättar om din bil och importen från Portugal - ett inte helt vanligt land i Porscheimportsammanhang. Fortsätt berätta om importen och visa gärna fler bilder på din fina bil. Jag som sett den tycker det är en toppenbil du kommit över.

Och Tomas - välkommen till klubben.
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

p356
Medlem
Tilltalsnamn: Folke
Efternamn: Sundnäs
Medlemsnummer: 976

Inlägg av p356 » 26 okt 2012 09:43

Kommer ihåg lokalen och det slog mig att jag sett den tidigare.
Kolla här http://www.hoax-slayer.com/barn-cars.shtml

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 26 okt 2012 15:31

Inte samma lokal, men liknande.

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 02 nov 2012 15:37

Fortsättning.

Dag tre var det dags att hämta bilen som nu stod säkert parkerad i hotellets garage. Jag hade försett den med en rejäl rattkrycka som jag hade nyckeln till och säljaren hade bilnycklarna. Därigenom var det min förhoppning att bilen inte skulle gå att flytta innan pengarna hade kommit in på säljarens konto och/eller genom att vi båda var överens om att den skulle flyttas.

Bankerna ska ju suga ränta på pengarna i samband med transaktionen och det ställer till problem när man gör den här typen av affärer eftersom pengarna hamnar utan kontroll mellan mitt och mottagarens konto under 24 - 48 timmar. Under den här fasen är det nog lätt att bli lurad.

Det var inte helt okomplicerat att fixa en transportförsäkring för bilen. Först ringde jag till Bilsport & Mc och fick där tala med en dam som gav mig beskedet att det var inget problem om jag bara följde vissa regler. Jag berättade (via mail) hela historien om hur jag skulle ta hem bilen från Portugal osv. och att jag behövde försäkra bilen under transporten därifrån. Det skulle gå bra att försäkra via dem. Hon verkade dock inte särskilt kunnig, så när jag några dagar senare ringde henne för att bara stämma av alltihop så fick jag plötsligt beskedet att försäkringen givetvis bara skulle gälla under transport i Sverige. Med en suck och några väl kvävda svordomar avslutade jag samtalet och kontaktade då istället IF, som var välvilligt inställda.

Nu har i.o.f. även speditören en försäkring, men den går enbart på vikt. Eftersom denna bil är förhållandevis dyr i relation till sin vikt så kändes det inte som ett tillfredsställande försäkringsskydd. Dessutom var den fortfarande helförsäkrad genom ägaren, men inte heller det var gott nog.

Ett problem var att i IF:s försäkringsvillkor är det en förutsättning att bilen har godkänt larm eller elektronisk startspärr för att försäkringen ska gälla. Jag började ringa runt för att kolla om det gick att hitta någon larmlösning som skulle kunna funka, men det går knappt att få tag på den typ av billarm som fanns för 20 - 25 år sedan. Att hitta ett för sexvoltssystem var helt utsiktslöst. Vi enades om att rattkrycka skulle vara ok.

När jag ringde IF från Portugal för att tala om att jag nu köpt bilen och att försäkringen skulle börja gälla, fick jag direkt beskedet att det var ok och de ville dessutom bara försäkra sig om att bilen väl hade elektronisk startspärr (Suck!!!). Efter några irriterade kommentarer från mig om att det var en bil från 1964 så räckte det med rattkrycka.

Dagen efter var det dags att lämna bilen på en skyddad depå hos Rodo Cargo. En smula stressigt att fylla i ett papper på Portugisiska (jag kan inte ett ord Portugisiska), stämma av med ett par lasbilschaffisar (som inte talade engelska) och sedan lämna bilen med nycklarna hos dem. Jag var inte helt bekväm med det, men så fick det bli. Jag skrev mina kommentarer/villkor på engelska och fick dem att skriva under, och sedan var det klart.

Ett extra orosmoment var att bilen skulle behöva stå där inne på området under en dryg vecka i avvaktan på transporten till Tyskland. Jag såg framför mig hur den var ute och körde omkring i Porto på dagarna när jag var hemma igen.

Men nu är det så att man måste våga lita på folk och man kan inte göra mer än vad som är rimligt för att skydda sig.
DSCN1928.JPG
DSCN1818.JPG
DSCN1899.JPG
Rattkryckan var i alla fall på plats och staketet runt om var högt, så nu var det bara att hoppas på det bästa.

Fortsättning följer...

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 29 jul 2013 21:13

Forts.

Jag, och min dotter som följde med på resan, var kvar någon dag i Portugal men reste sedan hem. Väl hemma gick både en och två veckor utan att jag hade en aning om var bilen fanns eller (om och i så fall när?) den skulle komma fram. Jag tog kontakt med speditören och fick då till svar att den skulle lastas om i Holland till en annan speditör, men att den var på väg.

Plötsligt en dag fick jag ett mail från en (helt annan) speditör att bilen snart skulle levereras. Jag bad att de skulle höra av sig till mig några timmar innan den kom fram och talade även om var det var lämpligt att lämna den, några kvarter ifrån mitt hem.

Mitt på dagen efter, givetvis mitt i ett möte som var svårt att gå ifrån, ringde min son och berättade att de hade ringt hem och berättat att de nu var här med bilen. En smula irriterad över den dåliga framförhållningen slängde jag mig i min bil och körde hemåt mot avlämningsplatsen. När jag kom dit var bilen redan avlastad och även oskadad. Uppenbarligen hade det regnat på vägen till Sverige eftersom den var lite smutsig. Allt var dock i sin ordning och jag körde hem den.
P356SC_1.jpg
Jag tog i tu med processen att få bilen registrerad i Sverige, vilket är enkelt för en bil som importerats från ett annat EU-land. Däremot var det ett stort problem att få tid för registreringsbesiktning. Väntetiden var ungefär tre månader och det hade jag otroligt svårt att acceptera. Efter diverse telefonsamtal kors och tvärs, en rejäl portion jobbigt tjat, så fick jag en tid efter två veckor hos en privat bilprovning.
IMAG0360.jpg
Väl där gick bilen igenom utan problem, men däremot så genomfördes det ingen kontrollbesiktning då. Detta har jag varit med om tidigare när jag har registreringsbesiktigat äldre motorcyklar som har fallit ur registret. Inte heller då kollades bromsar, strålkastare mm. som vid en vanlig kontrollbesiktning utan det sker först efter två år. Lite märkligt, i synnerhet när det gällde motorcyklarna som inte varit i trafik på 25 år.
Efter någon månad kom även den hardtop som hör till bilen. Egentligen ville jag inte ha den eftersom den tar en hel del plats och är ett tillbehör som jag inte kommer att montera på bilen, men den var i ett väldigt fint skick.
DSCN2238.JPG
Under den påföljande hösten/vintern 2012/2013 lät jag serva bilen och tog även i tu med bagagerummet. Servicen var framför allt för att försöka få bort avgasknallarna, dock utan någon vidare framgång. Det smäller ömsom i förgasaren och ömsom i ljuddämparen, framför allt när motorn är kall. Lite irriterande även om jag har börjat vänja mig vid det. Motorn går annars väldigt bra och bilen är klart pigg och kul att köra och motorn drar väldigt jämt över hela registret.

Eventuella tips om hur man kan få bort knallarna mottages tacksamt!

Fortsättning följer...

MatsFagerhag
Medlem
Tilltalsnamn: Mats
Efternamn: Fägerhag
Medlemsnummer: 585

Inlägg av MatsFagerhag » 01 aug 2013 00:09

Skulle gissa att du har för högt bränsletryck och att motorn därmed får för mkt bensin. Dagens bensin är "flyktigare" än på den tiden då våra bilar utvecklades och den grundinställning på pumpen som du har kan vara för högt. Säkra att du ligger på det lägre värdet i bränsletryck, dvs ca 0,14kg/cm2 (2,0psi). Dessutom kan du prova att sänka flottörnivån lite grann genom att lägga till en extra bricka under nålventilen.
Återkom gärna och berätta om det hjälpte.
Med vänlig hälsning,
Mats

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 00:49

Hmmm...

Intressant teori. Det är, enligt många som jag talat med, ett ganska vanligt problem just med dessa modeller (SC-motorer). Jag var mer inne på att det skulle vara någon ventil som inte är riktigt tät eller inte hinner stänga ordentligt, men samtidigt är kompressionen helt ok.

Kan man justera trycket och på vilket sätt skulle ett för högt tryck ge upphov till knallarna?

Motorn går väldigt jämt och bra för övrigt.

/T

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 01:04

Fortsättning.

Däremot var bagagerummet inte riktigt lika kul. En tidigare ägare hade målat det invändigt med bitumenbaserad underredsmassa, även ovanpå dämpmattan, kabelstammen mm. Kladdigt och skitigt, plus att allt som kom i kontakt med underredsmassan också blev kladdigt och skitigt.
DSCN2503.JPG
Jag demonterade bränsletanken och rev ur alla elinstallationer och annat demonterbart i bagagerummet och började därefter att skrapa, skrapa och skrapa. Enklast gick det med ett vasst stämjärn och olika typer av stålborstar på en slipmaskin. Det var bitvis väldigt kladdigt.
DSCN2752.JPG
Efter att ha skrapat under ett par veckor lackade jag hela utrymmet med en bra grundfärg.
DSCN2832.JPG

TomasM
Medlem

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 01:12

och la sedan på en body som funkade väldigt bra.
DSCN2892.JPG
Jag installerade även en ny kabelstam, spolarvätskebehållare mm.

Jag passade samtidigt på att fixa till bränsletanken som också var en smula nergeggad med underredsmassa och ganska ful.
DSCN2700.JPG
Jag blästrade den, provtryckte den och tvättade även ur den. Därefter lackade jag den, med just 2K-färg på burk, och packade även om bränslekranen.
DSCN2920.JPG

Skriv svar