Renovering av bagagerum

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
TomasM
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 aug 2011 14:11
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190
Ort: Stockholm
Ort: Danderyd

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 01:20

DSCN2913.JPG
Såväl dämpmattan till tanken som till bagagerummet beställde jag från en liten firma i USA och den ska vara den som bäst motsvarar originalet.
DSCN3048.JPG
Slutresultatet blev bra.
DSCN3068.JPG

TomasM
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 aug 2011 14:11
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190
Ort: Stockholm
Ort: Danderyd

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 01:22

DSCN3073.JPG
Dämpmattorna till bagaerummet kommer från:

The Parts Shop
15725 Chemical Lane
Huntington Beach, CA 92649
Phone # 714) 894-3112


De hade (då) ingen hemsida på nätet.

Hälsningar

T
Senast redigerad av 1 TomasM, redigerad totalt 2 gånger.

NiklasLarsson
Forumhjälp
Inlägg: 433
Blev medlem: 07 nov 2009 09:26
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Ort: Vällingby/Stockholm
Ort: Stockholm/Vällingby
Kontakt:

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av NiklasLarsson » 01 aug 2013 12:42

Mycket prydligt! Bra jobbat Tomas!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

TomasM
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 aug 2011 14:11
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190
Ort: Stockholm
Ort: Danderyd

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 01 aug 2013 15:11

:-)

NiklasLarsson
Forumhjälp
Inlägg: 433
Blev medlem: 07 nov 2009 09:26
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Ort: Vällingby/Stockholm
Ort: Stockholm/Vällingby
Kontakt:

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av NiklasLarsson » 01 aug 2013 16:02

För resten. Tomas - kommer du till Riksmötet i Jönköping och visar upp så väl bilen som bagagerummet? Det är flera bilar som rullar från Sthlm på fredagen. Häng på!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

MatsFagerhag
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 aug 2012 09:04
Tilltalsnamn: Mats
Efternamn: Fägerhag
Medlemsnummer: 585
Ort: Hovås/Göteborg

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av MatsFagerhag » 01 aug 2013 23:30

Angående avgasknallar:

Har du en SC så har du Solexförgasare och de är kända för att slitas i lagringen av spjällaxeln och där dra in tjuvluft. Detta kan bidra till puffar i förgasarna.

När det gäller puffarna ur avgassystemet så beror det ev på det jag beskrev. Puffarna kommer sig troligen av ett bensinöverskott som kan orsakas av högt bränsletryck och/eller otäta nålventiler. Jag antar att det uppstår på tomgång eller då du släpper av på gasen, dvs då spjället är nästan stängt och bensinöverskottet då blir kännbart.

Bränsletrycket sänker du genom att lägga extra tätningar mellan pumpen och motorblocket. Man kan också minska fjäderns styrka ngt genom att vrida ihop den så att längden minskar. Det senare är dock ganska svårt eftersom du måste vrida så hårt att du får en kvarstående deformation.

Lycka till!

Mats

TomasM
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 aug 2011 14:11
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190
Ort: Stockholm
Ort: Danderyd

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 02 aug 2013 00:02

Hm..

Det stämmer att den smäller i bland när jag släpper på gasen.

Jag testar att peta in några extra packningar.

Spännande att se om det hjälper!

Täta spjällaxlarnas lagringar verkar mer besvärligt. Går det att renovera förgasarhusen och vart skickar man de i så fall???

Tack för tipset!

/T

mikaelmarin
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 22 nov 2009 21:48
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866
Ort: Bromma

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av mikaelmarin » 03 aug 2013 20:24

Hej och grattis till bilen,
Jag vill också göra dig uppmärksam på att avgassmällar, speciellt vid tomgång eller när du släpper gasen ofta beror på för mager blandning förutsatt att förgasarna är synkade mellan vä ovh hö sida.
Om allt annat verkar ok, pröva att skruva ut tomgångsskruvarna (blandningen) ett kvarts varv el. mer och se om det gör skillnad.
Hälsar,
Mikael

TomasM
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 aug 2011 14:11
Tilltalsnamn: Tomas
Efternamn: Melander
Medlemsnummer: 1190
Ort: Stockholm
Ort: Danderyd

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av TomasM » 05 aug 2013 14:29

Hej och tack!

Just på tomgång är det inget större problem, däremot när jag ger gas och då i synnerhet när motorn inte är ordentligt varm. Även när jag kör i t.ex. 50 km/h utan att ge onödigt mycket gas, smäller det med ganska jämna mellanrum. Även om jag kör fortare.

Jag lät, direkt efter att jag köpt bilen, Walter justera förgasarna. Blandningen borde rimligen vara ok...kan man tycka.

Jag tar tacksamt emot alla tips!

Hälsningar

T

mikaelmarin
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 22 nov 2009 21:48
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866
Ort: Bromma

Re: Renovering av bagagerum

Inlägg av mikaelmarin » 05 aug 2013 21:31

Hej igen,
När du beskriver att problemen är värre med kall motor lutar jag åt för mager blandning, det kan bero på en mängd orsaker och fel men Porsche konstruerade inte 356 med choke, varför? Jo i och med att man använde 2 förgasare till skillnad mot VW så kunde man använda väldigt korta insugningsrör, när motorn är kall kondenseras en del av bensinen mot väggarna på insidan av insugningsrören, därav för mager blandning, eftersom 356 har så pass korta insug bedömde man att det skulle gå utan choke, man installerade istället en handgas som kan ställas in på lite högre tomgångsvarv under varmkörningen.
Innan du justerar, kolla att alla kulleder mellan förgasarna är i bra skick utan glapp annars kan du justera i evighet, förgasarna kommer inte att vara synkade under hela registret.

Skriv svar