Tobias L

Här får du gärna skiva och visa bilder på din fina Porsche!
Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Tilltalsnamn: Tobias
Efternamn: Lindback
Medlemsnummer: 1143
Kontakt:

Tobias L

Inlägg av TobiasL » 04 mar 2010 07:44

Tänkte jag också skulle presentera mig, trots att jag inte har någon 356:a. Jag heter Tobias_Lindbäck och bor i Huddinge söder om Stockholm. Just nu har jag ingen hobbybil alls, men hoppas att någon gång framöver hitta en lämplig äldre Porsche att köpa.

Tidigare har jag haft en 56:a VW, som jag byggde på och körde med under 20 år. Under säsongerna 2000-2003 var den lite 356 inspirerad, som ni kan se på bilderna. Bromsar, växelspak och alla fem fälgar hämtades från 356B och dubbelförgasarmotorn hade ungefär SC-prestanda, om än baserad på ett VW block. Röd lack, SAAB 93GT träratt och en tidig VDO varvräknare i högtalargallret underströk sportigheten.

Sedan ett och ett halvt år är ovalrutan såld. Vi får se om och när mitt tomma garage fylls, till dess ägnar jag mig åt lite lågintensivt litteratursamlande kring Porsche 356.

Bild

Bild

NiklasLarsson
Forumhjälp
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Kontakt:

Re: Tobias L

Inlägg av NiklasLarsson » 06 mar 2010 09:22

Underbar stil på din gamla bubbla. Jag håller tummarna att du snart kommer över en trevlig 356.
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Kontakt:

Inlägg av TobiasL » 29 jan 2017 23:49

Det tog nästan sju år, men nu har jag äntligen en 356:a! Mellantiden ägnade jag till att bygga en lowlight Ghia mekaniskt mer lik en 356:a, vilket var ett mycket roligt projekt. Men, med det färdigt var det äntligen dags för nästa drömbil!

Bild
Drömbil 2017-

Bild
Drömbil 2011-2017
Senast redigerad av 1 TobiasL, redigerad totalt 31 gånger.

NiklasLarsson
Forumhjälp
Tilltalsnamn: Niklas
Efternamn: Larsson
Medlemsnummer: 1072
Kontakt:

Inlägg av NiklasLarsson » 30 jan 2017 10:15

Skitkul! Stort grattis till köpet Tobias!
Niklas Larsson
Porsche 356C 1965
Medlem i klubben sedan 2003 men hang-around sedan 1978
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: LUFTKYLD

Scuderiaanton
Medlem
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 30 jan 2017 11:52

tummarna upp Tobias!
Kul!

petter
Medlem
Tilltalsnamn: petter
Efternamn: ögren
Medlemsnummer: 1259

Inlägg av petter » 04 feb 2017 12:31

Ser jätte fin ut ! Grattis :D

thomasb
Medlem
Tilltalsnamn: Thomas
Efternamn: Breding
Medlemsnummer: 1011

Inlägg av thomasb » 04 feb 2017 13:27

Grattis! Var ytterst nära att köpa den för många år sedan, fin bil med härlig historik. Ge oss fler bilder vid tillfälle!

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Kontakt:

Inlägg av TobiasL » 06 feb 2017 22:51

Om Anton skriver om sina backspeglar, så kan väl jag skriva om mina. Den emaljblå hade nämligen en stooor Durant från en halvtidig 911:a. Praktiskt för trafiksäkerheten, men en plump i protokollet för esteten. Lyckligtvis hade jag en kartong med rätt spegel på finhyllan. Så mitt jobb blev enkelt. Detta är min första åtgärd för att göra den emaljblå till min. Fler uppdateringar lär följa.

Bild
Ursprungsläget med den klumpiga på plats. Den nätta är ännu gömd i sin kartong

Bild
Nu ser det ut som det ska. Frågan är om jag ser ut. Bakåt.
Senast redigerad av 1 TobiasL, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
TobiasL
Medlem
Kontakt:

Inlägg av TobiasL » 06 feb 2017 23:11

...och så en bild på det som tippade mig över kanten i köpögonblicket: Färgkombinationen emaljblå exteriör och djupt röd originalinredning. Utmaningen nu är att restaurera sitsarna, men samtidigt behålla patina och originalkänsla. Tips mottages tacksamt!

Bild

Scuderiaanton
Medlem
Tilltalsnamn: Anton
Efternamn: Svensson
Medlemsnummer: 1173
Kontakt:

Inlägg av Scuderiaanton » 07 feb 2017 10:00

Tobias, ett bra tips jag fått gällande att renovera vinyl (och i vissa fall läder).
Det gäller att få bort år av silikonbaserade glansmedel innan Du kan göra någonting överhuvudtaget med materialet (oavsett återinfärgning eller infettning eller liknande).
Husmorstipset är att kombinera aceton (!) med spolarvätska. Jag tror att 1cl aceton / 1L spolarvätska är bra blandning. Det funkar på så vis att acetonen löser upp silikonen och andra "rester" på vinylens yta. Men aceton kan lösa upp så mycket mer, till och med vinyl - där kommer spolarvätskan in. Eftersom den alkoholen dunstar snabbt så tar den med sig acetonen samtidigt!
Ett supermedel enligt egen erfarenhet för att "preppa" vinyl och läder från smuts och gamla glansmedel.

Vad det kommer till återinfärgning av läder så finns det ju Gliptone och liknande enkla produkter att använda, men gällande vinylen så finns det ju en uppsjö av lösningar.

Jag har inte ännu testat, men tror på principen - Det finns vissa infärgningsmedel som är milt vulkaniserande, dvs. vinylen som en gång i tiden vulkades mot en bomulls eller tygmatta mjukgörs igen och tar på så sätt bättre in pigmenten i en infärgning. Problemet (och anledningen till att jag inte ännu "vågat" kolla) är att jag inte har kunnat läsa mig till hur de mättar vulkningen, dvs. får den att avstanna igen och försluta sig. Så att Du inte har en röd skjorta när Du reser Dig från Ditt säte! (har en dålig erfarenhet av läderpoleringsmedel som hamnat på en vinylpanel i en Morgan 4/4 från 1975. Medlet som var för läder började vulka vinylen och den "läkte" aldrig igen vilket fick till följd att vita Converse var röda när man lutat foten mot panelen :?)
Det finns bra grejor att läsa in sig på i Jänkarkretsar. Amerikanska bilar hade ju mycket vinyl och de har en del fina produkter att renovera dessa. Men jag vet inte hur hållbart en vinylsprejfärg är på slitytor som stolar!
Mindre sprickor / revor i vinylen går faktiskt att sy igen och använda "återsulningslim" som spackel på, dvs. viss skohandlare säljer ett lim eller en massa som används för att laga sulor, även denna milt vulkaniserande. En klassiker på cigarettbrännmärken i sätet osv. Men dessa måste också färgas / lackas över och är ingenting för stora ytor. Jag har använt på MC sadel någon gång för att förlänga livet lite (bönpall till en DKW RT250 från 1952), och det funkade bra men då kunde jag sy ihop duken "under" dvs. corden, och spackla över sprickan med corden som fäste och bas.

Kanske några tips som Du kan ha nytta av? :mrgreen:

Skriv svar