Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Här diskuterar vi alla möjliga ämnen om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon. Dock ej tekniska frågor.
larslarsson
Medlem
Tilltalsnamn:Lars
Efternamn:Larsson
Medlemsnummer:756
Re: Nu börjar renoveringen (skrotningen?) av skogsvraket

Inlägg av larslarsson » 31 jan 2021 22:31

Ang. förberedelser för ursprungskontroll för byte av plåten med chassienummer:
bilen ska kontrolleras av behörig besiktningsingenjör innan byte av chassienummerplåten. Besiktningsmannen sätter därefter fast en plombering på lämplig plats (som måste vara orörd till ursprungskontrollen utförs)samt dokumenterar och skriver intyg att användas vid ursprungskontrollen.

Renoveringsarbetet har rullat vidare så att nu är nästan allt plåt och svetsabete klart på trösklarna på både på höger o vänster sida, och all plåt mellan trösklar och framvagn är också klar. Det återstår att sätta dit ”locken” i fram o bakkant på tröskel lådorna.
I nästa etapp planerar jag att byta plåten mellan framkant golv och plåten som bensintanken ligger på samt delar av ”spryglarna” mellan framväggen och ramtunneln.
Jag har gjort ett överslag på hur lång tid återstående chassie arbete kan ta, och kommit fram till ca 14 veckor. Ska bli intressant att se hur det stämmer. För det mesta brukar sådana kalkyler behöva dubbleras eller rent av tredubblas!
Bilagor
P1290014.JPG
Efter kapning, slipning och insvetsning av ny plåt så sitter chassiet ihop mellan trösklar o framvagn
P1230007.JPG
Mycket plåt fattas i underkant och mycket rost på det som finns kvar

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 21 feb 2021 17:07

Nu pågår arbete med att göra färdigt med injustering av plåt för baksäte och bakre bagagerumsgolv. Jag har skurit bort det mesta av den bakre torpedväggen men avvaktar med ditsättningen av den till dess plåtarna framför, baksäte o bagagerumsgolv, är färdigt. Det är lite bekvämare att komma åt bakre delarna av dessa plåtar bakifrån. Jag har sparat de delar av torpedväggen där gångjärnen för motorluckan sitter. Det borde spara en hel del tid när man inte behöver meka med att få tillbaka dem i rätt position.
Under ”bagagrumshyllan” sitter ytterligare en plåt som stagar upp underdelen av bakre torpedrumsväggen. Den plåten ska fästas upp ordentligt i de extra förstärkningsplåtar som sitter vid infästningarna för bygeln till växellådan, men också mot de kupade ryggstöden i baksätet. Jag vill gärna ha en bra anslutning mellan plåtarna, och det är lite finlir att få bra anslutning till alla kanter.
Bilagor
P2030003.JPG
Bakre torpedvägg orörd.
P2100008.JPG
Bakre torpedvägg delvis bort kapad.
0387 50%.jpg
Inpassning av baksätets kanter mot sidorna.

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 12 mar 2021 21:09

Med alla delar till baksätet på plats så är det dags att flytta fram till främre torpedväggen. Allt upp till ca 15 cm ovanför golv måste bytas samt underdelen av de ”spryglar” som ansluter till ramtunneln. En lite trickig del är rörgenomföringen för handbromsens vajer. All plåt runt den plats där röret ska sitta är borta. Enligt sprängskisser i reservdelskatalogen och bilder på nätet så sitter fästet en bit vänster om centrumlinjen och vinklar in mot centrum på ramtunneln. Med hjälp av handbromsmekanismen på plats har jag beräknat ungefärlig placering.
De båda undre plåthalvorna är inpassade och fastsatta. De övriga delarna får vänta tills det är klart för inpassning av ramtunneln.
För att komma åt ”baljan” för batteri och reservhjulet var det bara att ta bort främre delen av karossen. Jag har velat spara karossen så länge som möjligt för att om möjligt ha lite hjälp att stabilisera chassiet. Men nu är alla kraftiga/bärande delar på plats så nu gör inte karossen någon nytta utan är bara i vägen. Bort med den! Det blir mycket lättare att byta gavlar och front i baljan när inga yttre plåtar är i vägen.
Bilagor
P2210004.JPG
Dags att skära rent
P3120003.JPG
Främre torpedväggens underdel på plats
P3120040.JPG
Dags att ta bort karossen
P3120042.JPG
Karossen borttagen
P3120004.JPG
Vänstersidans gavel borttagen
P3120006.JPG
Högersidans gavel borttagen
P3120007.JPG
Tom tunt skal.Inte många kilo plåt kvar där.

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 08 apr 2021 20:48

Med de bakre delarna av reservhjulsbaljan på plats och golvet inpassat så återstår att tillverka baljans främre vägg.
Jag har beställt hem en besiktningsman för att få utfärdat ett intyg på vilket chassie nummer bilen har och en plomb fastsatt på chassiet. Plomb och intyg behövs för att visa upp vid besiktning för ursprungs kontroll. Detta p.g.a. att jag behöver byta all plåt mellan reservhjulsbalja och plåten framför instrumentbrädan. Eftersom chassinumret finns på plåten som tas bort behövs intyget för att visa att rätt chassinummer är inslaget i den nya plåten.
När besiktning och intyg är klart kan jag byta den resterande plåten.
Bilagor
P4050005.JPG
Provmontering av bakre plåtarna i resrvhjulsbaljan

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 01 maj 2021 19:59

Nu har jag haft besök av besiktningsman från Svensk Bilprovning. Han placerade tre st plomber, en på plåten med chassinummer, en på främre torisionsrör och en på bakre torisionsröret, samt skrev ett intyg som skall tas med vid besök hos bilprovning för ursprungskontroll. Nu ska jag fixa en ny plåt med chassinummer som ska sättas fast på den nya plåtdel som ersätter den borttagna rostiga plåten. Eftersom det är svårt att hitta sifferstansar av rätt storlek så provade jag att med hjälp av en DREMEL maskin gravera en plåt. Det blev ganska hyfsat så jag tror att jag ska använda den.
Det har gått åt mycket tid att tillverka och passat in främre undre del till reservhjulsbaljan. Det har nog gått åt 25-30 timmar att passa ihop främre o bakre del i baljan och att få delarna att sitta rätt mot övriga delar av chassiet. Jag kanske är för petig men vill gärna att det ska efterlikna originalet så gott jag kan få till det.
Jag har också passat på att göra rent plåtarna i mellanväggen mellan framvagn o cupen medan det är öppet där. Det utrymmet blir svårt att komma åt när alla nya plåtar är monterade. Det var skitigt, obekvämt och jobbigt, men skönt att ha det gjort.
Nu är chassiet så styvt att jag har tagit bort hjälpramen och tillverkat ett par gafflar som är fastskruvade i främre och bakre stötfångarfästena. Skönt att få bort den tunga och skrymmande ramen med flera stycken tvärgående rör som ofta var i vägen. Ramen vägde säkert betydligt mera än bilen, så nu har jag flyttat vridningspunkten ca 20 cm uppåt i karossen. Det gör att det nu går att rotera bilen utan att det tar emot i ramen för garagedörren eller golvet.
Bilagor
P4280001.JPG
hjälpram
P5010002.JPG
Ny chassienr plåt
P5010004.JPG
Utan hjälpram

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 29 maj 2021 21:15

Efter diverse småjusteringar och kompletteringar på chassiet, så justerade in dörrlägena och skruvade fast gångjärnen. Det blev 8-10 försök per dörr innan de satt där de ska vara och bredd måtten stämde med Porsches ritning. Om den som demonterar/skruvar bort dörrgångjärnen var medveten om hur mycket provande och justerande det behövs innan dörrarna kommer rätt igen skulle nog åtskilligt färre skruvas bort.
Men nu när placeringen av dörrarna stämmer började jag skära bort de rostiga delarna -och undre gångjärnet på vänsterdörren. Högerdörren ersätts med en som är så pass bra att jag bedömer den klarar sig utan plåtbyte.
För att kunna sätta tillbaka undre gångjärnet på rätt plats tillverkade jag ett par fixeringsmallar och de var till stor hjälp för återmonteringen. Ganska många nya plåtbitar blev det och mycket tid gick det åt. Ungefär 55 timmar behövde jag för dörren. Om det beror på att jag arbetar långsamt eller om jag är för petig vet jag inte men jag tycker det blev mycket tid.
Dörren är en originaldörr från bilen och plockades av innan bilen ställdes ut i naturen. Efter utseendet på dörren kan man dra slutsatsen att kaross och chassiet var mycket rost ätna redan då. Även den högra dörren finns kvar men är avsevärt mycket sämre än den vänstra.
Nu är det huvudsakligen två större delar som återstår:
1/ att reparera ramtunneln och ersätta alla dåliga rör i den samt montera tunneln mot bakre golv-gaveln och sätta allt på plats i chassiet. Jag har räknat med två veckor innan allt är inpassat o klart.
2/ passa in golvhalvorna och sätta dem på plats. Det borde också gå att fixa på två veckor.
Därefter återstår någon vecka för att sätta i inre plåtarna i motorrummet och sätta fast div. fästen för bromsledningar, vajrar och kablar.
När det är klart börjar det vara dags att lämna över till någon annan som får fixa kaross och resten.
Bilagor
P5200004.JPG
Rostiga delar på dörren
P5260014.JPG
Rostiga delar bortskurna
P5290017.JPG
Dörren färdigreparerad

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 14 sep 2021 21:49

Efter 3 månader sommarlov är det dags att fortsätta med plåtarbetet. Ramtunneln är reparerad, rören som ligger i tunneln är tillbockade och inpassade. Ramtunneln är inpassad mot den vertikalt stående bakre golvdelen. Dessa delar är inpassade i chassiet och nu återstår att passa in och fixera de främre anslutningarna i tunnelns framkant. De främre delarna för tunnelns infästning mot främre torpedväggen var i mycket dåligt skick och gick inte ens att använda som mallar. På vänstra sidan ska fästet för gasreglaget med tillhörande armar passa in, och rören för kopplingsvajer och handbroms måste sitta rätt samtidigt som det måste finnas frigång för gasvajern under kopplings röret. Ca 40-50 timmar har hittills gått åt för ovanstående och det blir nog någon dag ytterligare innan jag är nöjd och kan fixera allt mot chassiet. Lite ytterligare småfix ska utföras innan det sedan blir dags för inpassning och fastsättning av golvet.
Bilagor
P9140004.JPG
Väntar på ramtunneln
P9140009.JPG
Bakgavel och rör inpassas
P9140017.JPG
Inpassning av tunneln

larslarsson
Medlem

Inlägg av larslarsson » 04 nov 2021 00:45

Nu närmar det sig avslut.
Med ramtunnel på plats tillsammans med alla rör och genomföringar så var det ”bara” att lägga på golvet och svetsa fast det och förstärkningen mot framvagnen. Nu återstår bara ett par stödplåtar, för träpanelerna mot främre torpedväggen, och att helsvetsa plåtskarven på utsidan av vänstra dörren.
När de sista delarna är färdiga är det dags att överlåta till någon annan att ta över och fixa karossen. Det ska bli skönt att ta ledigt efter att ha lagt ner ca 1600 timmar på detta. Jag har haft mycket stort utbyte av allt plåtformande, men nu börjar kroppen tycka att det räcker med ”stolleprov”
Bilagor
PA130003just.JPG
Ramtunnel med alla rör och genomföringar på plats
IMG_1173just.JPG
Golv och förstärkning mot framvagn klara
IMG_1175just.JPG
Färdigsvetsat i bakänden
IMG_1172just.JPG
Trångt om utrymmet i garaget. Som tur är kan jag lyfta den andra 356-an så att det går att använda utrymmet under den

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn:mikael
Efternamn:marin
Medlemsnummer:866

Inlägg av mikaelmarin » 04 nov 2021 10:21

Enastående arbete som du utfört Lasse!

Skriv svar