6 Volts klocka till 356C

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
uabtorw
Medlem
Tilltalsnamn: Tor
Efternamn: Wereen
Medlemsnummer: 902

6 Volts klocka till 356C

Inlägg av uabtorw » 10 maj 2021 18:57

Halloj,
För många år sedan så lämnade jag iväg min klocka till Östersund och den funkade bra under något år, saktade iofs lite. Sen stannade den. Tänkte inte så mycket på det utan det fick bero. Skulle jag inte gjort.... Visade sig att den inte var hoplödd med rätt lödtenn, dvs lågtemperatur tenn. Vart nog vanligt silverlod, så ni förstår ju vad som hände. Spolen som drar upp allt har brunnit. Är det någon som har en mekanism liggande. Inser att min Far var urmakare, så man kanske kan hitta lite grejer för att fixa till detta.

Eller är det någon som har hittat ett annat sätt att få klockan att ticka vidare? Vill gärna behålla den då det är den klockan som satt i bilen när den levererades.

Lägger upp lite bilder på förödelsen..

Tor
Bilagor
IMG_20210510_183057.jpg
Lätt friterad spole
IMG_20210510_183028.jpg
Förödande lödning med fel tenn
IMG_20210509_191206.jpg
Det har smält hål i plasten...

PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Re: 6 Volts klocka till 356C

Inlägg av PerL » 11 maj 2021 09:06

När jag skulle renovera SMITHS-klockan i min VOLVO P1800 upptäckte jag att många samtida bilar hade samma urverk fast klockans urtavla kunde se helt annorlunda ut och vara olika stora.

Din klocka är väl en VDO-klocka och jag skulle inte bli förvånad om det är likadant med den.
Om du Googlar litet så hittar du säkert mycket skrivet om hur man lagar VDO-klockor från 60-talet och kan i bästa fall också se bilder på urverk så att du kan jämföra med din klocka.

I stället för "smälttenn" borde det gå att löda in en säkring i stället. Det går säkert inte (?!) att hitta vilket amperetal det skall vara på säkringen så då skulle jag börja med en "liten" säkring och om den går sönder öka på amperetalet tills säkringen håller "länge". Detta förutsätter förstås att man man vet att klockan är riktig så att den bara drar normalt med ström när den dras upp.

Och skulle du bara hitta 12V-klockor borde även reservdelar från en sådan gå att använda. Det finns ju "step-up-converters" som omvandlar 6V-spänningen till 12V. Så här planerar jag att göra för att kunna använda 12V-strålkastarlampor i min 356
viewtopic.php?f=4&t=1376

uabtorw
Medlem
Tilltalsnamn: Tor
Efternamn: Wereen
Medlemsnummer: 902

Re: 6 Volts klocka till 356C

Inlägg av uabtorw » 21 maj 2021 07:54

Hallå Per.
Strålande ide med Step Up.
Köpte en klocka från en Opel Rekord, som också är 6 volt, och skall försöka att modda hop dessa. Verket i de flesta klockorna från denna tiden är Kienzle, ett gammalt välkänt tyskt märke. Ska öppna klockan ikväll och titta efter. Annars får vi försöka med att använda STEP UP tricket.
Jag uppdaterar här när jag har tagit nästa steg

Tor

Skriv svar