Byta packboxar i växellådan

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn:Per
Efternamn:Lundgren
Medlemsnummer:1319
Byta packboxar i växellådan

Inlägg av PerL » 27 sep 2021 09:53

Förr eller senare behöver våra växellådor få nya packboxar bak (ingående axeln också kallad drivaxeln) och fram (växelföraraxeln)

Drivaxeln
Till och med i Porsches verkstadshandbok står att man kan ta bort P-boxen med en skruvmejsel. Skall man lyckas med det skall man nog vara väldigt duktig och ha gjort det flera gånger tidigare annars är nog risken stor att man gör skador på åtminstone P-boxens tätningsyta i växellådshuset.

En alternativ metod som jag funnit fungerar mycket bra är att borra två hål i P-boxen, skruva i två plåtskruvar och dra försiktigt i dem. Borra dock inte hålen för långt ut i P-boxen för då är risken stor att borren börjar borra i P-boxens tätningsyta i växellådshuset. Gissa hur jag vet det!
Bilden visar min P-box och de två plåtskruvarna. Till höger ses också borrade hål närmare P-boxens ytterkant som var för långt ut och borren vandrade delvis in i växellådshuset. Som tur var borrade jag inte så djupt så det blev ändå tätt mellan nya P-boxen och växellådshuset.
IMG_2601liten.jpg

Växelföraraxeln
På internet kan man hitta flera rekommendationer hur man skall få bort den gamla P-boxen. Tex med ett specialverktyg https://www.youtube.com/watch?v=b-6bUQT ... 0i07wUrBhU som säkert är ett bra verktyg men det är tveksamt om det fungerar på denna P-box. Det är nämligen plåt som tätar mot locket i växellådshuset till skillnad mot den gummiklädda P-boxen som visas i filmen.

P-boxen i plåt sitter väldigt hårt fast i locket som synes i denna film https://www.youtube.com/watch?v=3qg1GznLd-k (5:40-8:15 in i filmen). I filmen används mycket våld och jag är helt säker på att det blev stora skador på växelföraraxeln som är gjord i ett mycket mjukt material. Och skador på växelföraraxeln innebär troligen oljeläckage även med en ny P-box. Jag har bytt denna P-box på två växellådor och trots att jag på den första växellådan var väldigt försiktig när jag försökte ta bort P-boxen med växelföraraxeln kvar fick jag små och onödiga skador i den mjuka axeln (syns på bilden med plåtbiten nedan). Jag lyckades inte heller få bort P-boxen utan behövde först ta bort växelföraraxeln för att det skulle gå att få bort P-boxen. På den andra växellådan tog jag bort växelföraraxeln innan jag försökte demontera P-boxen och då gick det enkelt att få bort P-boxen och axeln klarade sig förstås från att få skador.
IMG_2612liten.jpg
Min absoluta rekommendation är att först ta bort växelföraraxel och sedan demontera P-boxen för att undvika skador i den mjuka axeln

På nätet påstås dessutom att man kan ta bort locket med växellådan kvar i bilen. Och det kan nog fungera om inte växelföraraxeln är böjd för då blir det besvärligt (men inte omöjligt) att demontera locket. Är växelföraraxeln böjd går den inte att dra ur locket vilket behövs om demonteringen av locket skall gå enkelt.

Innan locket demonteras rekommenderas man på nätet att hindra mellanstycket från att släppa från växellådshuset. Risken blir i så fall att packningen mellan dessa kan gå sönder så att den måste bytas. Gissningsvis blir det väldigt mycket extraarbete i så fall. På internet rekommenderas att man klämmer fast mellanstycket med en tving så som jag gjorde
IMG_2555liten.jpg
Senast redigerad av 4 PerL, redigerad totalt 27 gång.

PerL
Medlem
Tilltalsnamn:Per
Efternamn:Lundgren
Medlemsnummer:1319

Re: Byta packboxar i växellådan

Inlägg av PerL » 27 sep 2021 09:55

Böjd växelföraraxel
På mina båda växellådor var växelföraraxlarna en aning böjda så dom gick inte att dra ur locket innan dom riktats till rakt tillstånd. Det gick dock rätt lätt att böja tillbaks växelföraraxeln så att den kunde dras ur locket.
Locket sattes fast i ett skruvstycke och ett ”långt” rör träddes på växelföraraxeln varpå man (med rätt stor kraft) kunde böja tillbaks växelföraraxeln. Där röret slutar på växelföraraxeln måste axeln skyddas annars kommer säkert röret att ”skära in” i axeln och skada denna. En liten plåtbit hindrar dessa skador effektivt.
IMG_2609liten.jpg
IMG_2568liten.jpg
IMG_2573liten.jpg

Skriv svar