Diameter på oljepumpsaxel (stora/sena oljepumpen)

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Diameter på oljepumpsaxel (stora/sena oljepumpen)

Inlägg av PerL » 01 sep 2019 18:57

Är det samma diameter på sekundärkugghjulets "utgående" axel på ett oljepumpskugghjul till mekanisk varvräknare som på ett oljepumpskugghjul till en bil försedd med elektronisk varvräknare?

Dvs kan man kapa bort drevet som driver varvräknarwiren och sedan sätta dit ett oljepumpslock utan anslutning för varvräknarwire!

Axeln på mitt oljepumpskugghjul med drev för varvräknarwire är 17,8-17,9 mm

vane
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 1291

Re: Diameter på oljepumpsaxel (stora/sena oljepumpen)

Inlägg av vane » 19 sep 2019 18:42

Hej,

Kollade mina delar och diametern är samma.
Du kan kapa av varvtals drevet och använda
en lock utan mekaniska varvtals utdrag.
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911

PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Re: Diameter på oljepumpsaxel (stora/sena oljepumpen)

Inlägg av PerL » 19 sep 2019 22:04

Tack Juha, då vet jag att det åtminstone teoretiskt skulle gå att kapa bort drevet till varvräknarwiren och sätta dit ett oljepumpslock från en bil med elektronisk varvräknare.

Fast tittar man noga på hur oljepumpkugghjulets axel är gjord så verkar det som om varvräknarwirens drev är skuret i axeln och därefter har en lös bussning tryckts dit som bildar lagerbana i oljepumpslocket. Sedan har axeln pressats in i oljepumpsdrevet. Se bifogade kort på mitt drev.
Om man då kapar bort varvräknarwirens drev och bussningen inte är påkrymt ordentligt på axeln skulle bussningen (dvs lagerbanan mot locket) kunna "sitta löst" och kunna lossna. Den lär väl i och för sig inte kunna ramla bort i en monterad oljepump men det skulle inte kännas riktigt bra ändå
IMG_8225 liten.jpg

Skriv svar