Styrstift till oljepumpslock

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Styrstift till oljepumpslock

Inlägg av PerL » 01 sep 2019 19:56

Finns det hål borrat för styrstiften på eftermarknadsoljepumpslock? Tex på
- lock med inbyggt filter https://precisionmatters.biz/full-flow- ... relief.php
- lock med uttag för slanganslutning http://356enterprises.com/wp-content/up ... 5a7734.jpg eller http://356enterprises.com/wp-content/up ... f1b17a.gif
- ett standardlock https://media.parts-wise.com/static/med ... G_6226.jpg

Jag har läst någonstans att det, åtminstone på vissa lock, inte finns sådana hål borrade och att man i så fall får borra dessa själv.
Hur bär man sig i så fall åt för att veta vilket läge på locket som är "det rätta"

Borrar man i så fall styrstiftshålen i fel läge kan jag föreställa mig att tex dreven slits snett och/eller att man får kuggoljud

vane
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2016 06:40
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 1291
Ort: Vantaa, Finland

Re: Styrstift till oljepumpslock

Inlägg av vane » 15 sep 2019 19:05

Kanske dom behövs inte? Jag har dom inte, har en CSP oljepumplock.
Monterade oljepumpen när tredje motordelen var inte monterad.
När du gör så, kan du också justera packningen så att mellanrummet
i pumpen är minimal. Också kan du montera locket so att pumpen roterar
frit när du skruvar muttrarna fast. Om du vill, efter det här kan du borra
hålen för styrstiften.
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911

PerL
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Styrstift till oljepumpslock

Inlägg av PerL » 19 sep 2019 17:54

Jag funderar i samma tankegångar som dig om att borra dit nya styrstift efter att ha justerat in pumpdreven så att dom snurrar lätt.

I övrigt funderar jag på två olika lösningar på att sätta dit ett fullflödes oljefilter

1. Ett CSP oljelock med övertrycksventil så att oljetrycket inte blir skadligt högt i oljepumpen. Eftersom jag har uttag för varvräknarwiren i original lock måste jag dels bygga om varvräknaren till en elektronisk variant vilket verkar vara svårare än jag trott från början. Ingen elektronisk varvräknare jag hittat 0-6000 rpm har samma skaldelning som den mekaniska. Det innebär att jag i så fall måste göra en ny skala vilket troligen inte är alltför svårt i datorn.
Sedan behöver jag skaffa ett nytt pumpkugghjul som är utan drevet till varvräknarwiren eller kapa bort drevdelen från det pumpkugghjul jag har. Som jag tror pumpkugghjulets axel är tillverkat är jag inte alls säker på att det fungerar

2. Köpa det lock som jag länkat till ovan som både har uttag för oljeslangskoppling och drivning av varvräknarwiren. Då kan jag använda de pumpkugghjul jag redan har och som är i bra skick. Jag har dock inte hittat att detta lock säljs i Europa och att beställa det från USA blir rätt dyrt med frakt, tull och moms

Just nu siktar jag på alternativ 2 om jag kan få en släkting att köpa locket nästa gång han reser till USA. Fungerar inte det blir det nog CSP-locket och så får jag försöka lösa de problem som då uppstår

Skriv svar