Fullflödesoljefilter - en lösning

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Fullflödesoljefilter - en lösning

Inlägg av PerL » 09 okt 2019 11:39

Trots att jag troligen kommer att köra väldigt lite med min Porsche 356 från 1962 när den blir klar om flera år så vill jag ha ett fullflödesoljefilter på motorn.

Efter att ha funderat på olika lösningar (tex CSP, Precision Matters, Ahnendorp, 356 Enterprices) så valde jag till slut den rätt dyra lösningen från Precision Matters med integrerat oljefilter i oljepumpens lock https://precisionmatters.biz/full-flow- ... relief.php

Den variant som dom kallar ”Full Flow Oil Filter Adapter - US-Spec Heater” är troligen den som passar de flesta av våra bilar. Den passar motorer med det som benämns ”Old version” fläktkåpor i Porsches reservdelslista (deras Euro-Spec variant används till bilar med ”New design” fläktkåpor)

Följande fördelar påverkade mitt val:
1. En snygg lösning där motorn har förutsättningar att få oljetryck lika snabbt som i original
2. Har integrerad övertrycksventil så att inte trycket i oljepumpen blir onödigt högt
3. Den enda ändringen av motorblocket som behöver göras görs i oljepumpen och kan i enklaste fallet göras med en Dremel slipmaskin. Till och med med motorn kvar i bilen och kåpan med oljepumpen kvar på motorn.
4. Man slipper risken för att oljepumpens pulser fortplantas till karossen som oljud
5. Har man som jag en mekanisk varvräknare med ett drev till varvräknaren på nedre pumpkugghjulet så kan man fortsätta att använda detta . Det är gjort plats i ”locket” för ett sådant drev. Även pumpkugghjulet från en bil med elektronisk varvräknare passar förstås.
6. Man slipper ha en lös oljefilterhållare och slangar
7. Vill man återställa oljepumpen till original utförande så syns inga ändringar utanpå motorn. Den lilla ändring man gjort i oljepumpen påverkar inte funktionen på original lock och oljepump

Hittills funna nackdelar:
1. Priset. Kostade 525USD+ frakt 124 USD (tillsammans 6454 kr)+ tull, moms mm 1751 kr. Totalt blev således kostnaden för mig drygt 8200 kr
2. Det finns ingen anslutning för varvräknarens wire så en elektronisk varvräknare måste anskaffas.
200802: Jag tänker testa om det fungerar med en ombyggnad av original varvräknare med elektronik från en modern varvräknare från BILTEMA. Se hur jag gjort i inlägget viewtopic.php?f=4&t=1334
3. Oljefiltret/hållaren verkar bli lägsta punkten på motorn. Kanske tom lägsta punkten under hela bilen!? 191010: Se ett inlägg här nedan om vad Ron LaDow från Precision Matters (leverantören av filtret) tycker om denna slutsats jag dragit

Den lilla ändringen som måste göras i oljepumpen gjorde jag själv med en spiralborr och en pelarborrmaskin (en instabil Kina-modell). Eftersom det bara är ett ”halvt hål” man skall borra blir det stora sidokrafter på borren. Jag gjorde därför en ”bussning” av ett 8 mm plattjärn som styrde borren. Efter att ha borrat behövdes det mycket små justeringar med en Dremel slipmaskin. Se bilder nedan
Picture 1.jpg
Picture 2.jpg
Picture 3.jpg
Fortsättning i nästa inlägg eftersom jag bara kan lägga in tre bilder
Senast redigerad av 6 PerL, redigerad totalt 2 gång.

PerL
Medlem

Re: Fullflödesoljefilter - en lösning

Inlägg av PerL » 09 okt 2019 11:44

Picture 4.jpg
Picture 6.JPG
Till detta kommer varvräknarproblematiken som jag inte löst än.

Fortsättning i nästa inlägg

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 09 okt 2019 11:45

En provmontering av oljefiltret på motorn visar att det är gott om plats för filtret mellan motorn och ljuddämparen. Se bilder nedan
IMG_8550 1.jpg
IMG_8551 2.jpg
IMG_8557 3.jpg

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 11 okt 2019 13:09

Ron LaDow från från Precision Matters (där jag köpt detta oljefilter) har tagit del av dessa inlägg och har följande kommentarer:

Per,
Thank you for the mention in the Swedish 356 Club web site, and thank you for the kind comments.
In translation, you make one comment which I'd ask you to correct:
"3. The oil filter / holder seems to be the lowest point on the engine. Maybe even the lowest point of the whole car !?'"
No, but...
All engineering decisions are compromises; this one balanced two conflicting requirements:
1) Low enough to keep full of oil for rapid pressure on start-up.
2) Muffler clearance.
It accomplishes those aims and remains higher than the bottom of the engine sump by some amount, and certainly higher than the lowest part of the car.
Thanks
Ron LaDow
www.precisionmatters.biz

Så jag kollade en gång till litet noggrannare och kom fram till följande enligt bilden nedan
IMG_8598 liten.jpg
Det är fortfarande ingen vetenskap bakom mina mätningar. Jag har lagt röret under motorn så parallellt med vevaxeln som jag kunnat med "tumstocks-nogrannhet" och kom fram till att visst verkar han ha rätt. Det finns delar av motorn (åtminstone tappen mitt i motorblockets framkant) som ligger lägre än oljefiltrets hållare. Och eftersom jag inte har karossen hemma (står på en loge hos en bonde sedan över 20 år tillbaks) så har jag inte kunnat kolla varken om vevaxeln ligger parallellt med marken (som jag antagit när jag mätt) eller om någon del av bilen ligger lägre än motorn. Min slutsats av det senare drog jag av nedanstående bild från Porsches verkstadshandbok
Namnlös liten.jpg
Och eftersom Ron LaDow har ägt och kört många Porsche 356 i många årtionden så vet han säkert vad han pratar om

Som jag kommer att köra min Porsche så spelar inte den låga placeringen av oljefiltret och dess hållare någon roll men har man till exempel en sommarstuga inne i skogen med en typisk svensk skogsväg fram till stugan så är det nog bra om man kör försiktigt och tänker sig för.
En av mina ljuddämpare har en liten buckla på undersidan så den har nog tagit i marken någon gång skulle jag gissa. Och oljefiltret och dess hållare sitter nära ljuddämparen och lägre än denna.
Fast man kan ju också se det som att den som kört min bil så att det blivit en buckla på ljuddämparen har riskerat att få skador på motorn oavsett om den varit utrustad med ett sådan här oljefilter eller inte.

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 12 okt 2019 07:58

Ytterligare information från Ron LaDow som kan vara bra att veta för oss som funderar på vilken lösning som är bäst när man vill utrusta sin Porsche 356 med ett fullflödesoljefilter

Per,
Appreciate your comments.
Most any 'from scratch' design requires consideration of the entire lot of variables; in this case, oil flow, structural considerations, clearances, heat transfer, costs, and many more. The trick is to keep thinking, and then think some more. And then a bit more.
After all that (and fitting 'hose systems' to 356s I've owned in the past) I doubt there is a design of an effective 616 full-flow filtration which doesn't leave some part vulerable to grounding. You can keep all of it high, and then wait, on starting, until the oil gets to the bearings after filling the high parts.
In 15 years of selling them, there was one report of someone losing the filter after driving over a log (!). Living in San Francisco (very hilly), and, at the time, having work done on the steep driveway, mine 'grounded' to the point that I assumed it should have broken loose. Still there, no leaks, 12 years later.
Yes, it is possible. No, it has not been common.
Thanks,
Ron LaDow
www.precisionmatters.biz

Ju mer jag studerar Rons konstruktion ju mer imponerad blir jag över resultatet. Som Ron säger måste det ligga mycket experimenterande och funderande för att få plats med allt detta i denna lilla aluminium-klump. Och speciellt imponerad blir jag av det smarta sättet att återföra oljan till motorn utan att behöva borra hål i motorblocket och ha externa slangar eller rör.

Och tänk så mycket enklare det blir för mig nästa sommar när jag skall provköra motorn för första gången uppsatt i ett motorstöd. Jag slipper ju att fundera på vart jag skulle ha monterat den externa oljefilterhållaren i bilens kaross och hur långa slangar jag skulle behöva göra för att det skulle passa även när jag monterar motorn i bilen. Bilen har jag inte hemma än så risken vore förstås stor att det blev nödvändigt att göra nya slangar den dagen jag monterar motorn i bilen.

vane
Tilltalsnamn: Juha
Efternamn: Vane
Medlemsnummer: 1291

Inlägg av vane » 28 okt 2019 09:05

En sak som du säkert vet, men nu när du har oljepump delen bort från motorn, montera
oljepumpen innan du skruvar delen fast i motorn. Då kan du lätt justera spelet i pumpen
med olika packning tjockleken. Också kan du montera den nya oljefilter delen så att pumpen
snurrar lätt.
Jag köpte Ahnendorp filtersystemet, inte så bra. Slangarna monteras med klemmor ock rör-
delarna har rätt så små hål. Har nu CSP pumplock och Fram HP-1 filter, måste starta kalt
försiktig och lite ljud när oljan kall.
Juha
Finland

'59 308
'63 356
'85 911

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 28 okt 2019 09:49

Jadå, jag skall göra precis som du skriver.
Precision Matters levererar sitt oljepumps-"lock" med styrstift monterade men skriver i sin monteringsanvisning att man kan behöva ta bort dem om pumphjulen inte snurrar lätt. Styrstiften sitter tydligen inte på exakt samma ställen på olika motorer.

Jag skall justera in "locket" så att pumpdreven snurrar lätt och försöka borra nya hål för styrstiften. Om jag inte tror att det kommer att fungera att borra nya hål tar jag bort styrstiften och kör utan precis som du svarat mig i en annan tråd att du gör

200802: Dom två hålen i Precision Matters "lock" för styrstiften stämde inte riktigt så original styrstift tog jag bort. I stället justerade jag in locket så att pumpdreven gick så lätt som möjligt och borrade sedan två nya hål för styrstiften. Så nu kan jag i framtiden plocka bort och sätta dit oljefiltrets hållare (dvs pumpens nya "lock") utan att riskera att det hamnar i fel läge.

Skriv svar