Bästa Rostskyddsmedlet inuti trösklar / hålrum.

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
Lars
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 05 dec 2012 19:55
Tilltalsnamn: Lars
Efternamn: Johansson
Medlemsnummer: 1196
Ort: Hestra

Bästa Rostskyddsmedlet inuti trösklar / hålrum.

Inlägg av Lars » 12 jan 2021 21:36

Hej!

Tips på bra rostskyddsmedel invändigt i trösklar och hålrum i nyrenoverad Porsche 356?

Mvh Lars

PerL
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 mar 2019 20:01
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319
Ort: Partille

Re: Bästa Rostskyddsmedlet inuti trösklar / hålrum.

Inlägg av PerL » 13 jan 2021 21:19

Jag tänker göra likadant som jag gjorde med min VOLVO P1800 när den var färdigrenoverad. Jag använder rostskyddsmedel som jag har flera 10-tals års erfarenhet av på mina bruksbilar. Men det finns alldeles säkert motsvarande medel av andra fabrikat som är lika bra. Följande medel kommer jag att använda.

Terotex HV400 (heter nog WX400 nu https://www.fordonsreparation.se/vehicl ... x-400.html) är en vaxbaserad litet tjockare rostskyddsvätska som tränger in i spalter och tål viss ”mekanisk” nötning. Så tex använder jag den också på stenskott utanpå bruksbilen om jag inte vill åtgärda stenskottet ordentligt omedelbart. Jag skrapar stenskottet plåtrent och penslar på litet HV400 ett par-tre gånger per år på stenskottet så rostar inte stenskottet vidare. Det står alltså emot hyfsat bra regn, salt, snö och annat som bilens yttre påverkas av. Det finns ställen utanpå min bruksbil som jag gjort så i 10 år i sträck eller mer utan att det rostat vidare.

Dinitrol ML (https://uco.se/sv/grund/dinitrol-ml.html) är en tunn vätska som tränger in mycket bra i spalter, även om det har börjat rosta där, men den tål ingen ”mekanisk” nötning. Så använder man den tex utanpå bilen skulle den bara skydda plåten några veckor eller så. Den ”tränger in” i rosten om det är ytrost och stoppar fortsatt rostprocessen förvånansvärt bra. Och även om vi lagt dit mycket ny plåt i våra bilar så finns det fortfarande gott om hålrum och spalter som börjat rosta. Dinitrol ML behöver förnyas rätt ”ofta” för att bibehålla skyddet. Min P1800 planerar jag rostskyddsbehandla i balkarna igen var 5e år eftersom jag i princip bara kör den ”soliga” sommardagar.
I hålrum där det inte börjat rosta alls (tex i en ny bil) skulle jag i stället använda HV400 eftersom detta medel framförallt ger ett bättre långtidsskydd och inte har rostiga spalter att tränga in i

Dinitrol Car underredsmassa (heter nog DINITROL CAR 4941 nu)
Tjock underredsmassa som motstår hjulsprut (https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsv ... -f536bc53/)

Terotex HV400 kommer jag att använda:
• i domkraftsfästena
• i främre kofångarfästena
• under bilen där det är svårt eller omöjligt att komma åt att spruta tjock underredsmassa. Tex i det smala och trånga utrymmet fram framför huvens lås i karossen och bak bakom huvens lås i karossen

Dinitrol ML kommer jag att använda i alla hålrum och i dörrar samt i huvarnas förstyvningsbalkar.

Dinitrol Car kommer jag att använda under bilen och i hjulhusen samt utrymmet vid huvudbromscylindern

Och till slut monterar jag LOKARI aluminium-innerskärmar både fram och bak (http://www.lokari.se/innerskarmar/). På min BMW 3.0S från 1972, som är en mycket rostkänslig bil, körde jag 30 år och 60.000 mil och jag slapp allvarliga rostangrepp i främre hjulhusen och skärmarna med LOKARI aluminium-innerskärmar monterade.

Skriv svar