Innerslang eller inte i däcken?

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Innerslang eller inte i däcken?

Inlägg av PerL » 19 feb 2021 11:45

Kör ni med eller utan innerslang i era hjul?

Fälgarna är säkert gjorda för däck med innerslang och saknar också de humpar som moderna fälgar har och som skall hålla kvar däcket mot fälgsidan vid en punktering.
När jag köper nya däck gissar jag att det med stor sannolikhet blir tubeless-däck dvs däck avsedda att användas utan innerslang.

Jag hittar väldigt lite skrivet på nätet om detta men det som skrivs handlar ofta om:
- det fungerar i allmänhet bra med slanglösa däck utan innerslang även på fälgar som saknar humpar och som är gjorda för innerslang
- det fungerar också "bra" med slang i slanglösa däck men dessa är "vassare" på insidan jämfört med däck avsedd för slang och kan skava hål på en innerslang efter ett tag

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Re: Innerslang eller inte i däcken?

Inlägg av mikaelmarin » 20 feb 2021 17:03

För närvarande kör jag på Michelin XAS med innerslang, dessa däck är gjorda för att användas med slang.
Tidigare har jag använt Vredestein Sprint Classic utan slang, det har fungerat fint också.
På vår systerklubb i Amerika, 356 registry, har det debatterats flitigt kring detta, du kan söka på deras forum.

uabtorw
Medlem
Tilltalsnamn: Tor
Efternamn: Wereen
Medlemsnummer: 902

Inlägg av uabtorw » 11 apr 2021 18:11

Hallå,
Jag har kört i pass 7 år nu slanglöst med min 356, ungefär 1100 mil. Det funkar bra, har Michelin XZX 165 SR 15 på orginal 4,5" fälgarna. Nåja, nästan orginalfälgarna, en är stämplad 9/63, men de andra är orginal. Har blästrat och lackat fäljarna något matta. Det sitter en ganska stor blaffa för ventilen. La med en bild på den.
Du kan komma förbi och titta om du vill, Micke. Jag jobbar hemmifrån mest hela tiden.
Tor
Bilagor
IMG_20210411_180812.jpg
Min ventil på ena framfälgen.

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 12 apr 2021 18:27

Det du kallar för "stor blaffa för ventilen" är helt enkelt en variant av gummiventil som är avsedd för fälgar med ett stort hål för ventilen i fälgen.
Bifogade bild visar en "smal" ventil som passar vanliga nutida fälgar och den "tjocka" gummiventilen passar äldre fälgar med ett större hål för ventilen i fälgen.
Den "tjocka" varianten använder jag till min VOLVO P1800 från 1963 och det är samma som skall användas till fälgarna på min Porsche från 1962 om jag vill köra slanglöst
IMG_2124.JPG

uabtorw
Medlem
Tilltalsnamn: Tor
Efternamn: Wereen
Medlemsnummer: 902

Inlägg av uabtorw » 13 apr 2021 13:27

Hej,
Helt korrekt, så är det rörande "stor blaffa".
Satte på dem i Linköping 2014, och däcknissen hade dem liggande hemma. Funkar utmärkt.
Tor

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 16 apr 2021 13:17

Mikael, jag funderar också på att köpa Vredestein Sprint Classic till min bil.
Hur tyckte du dom var (tex att köra på och balansera) och varför blev det Michelin nu?

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Inlägg av mikaelmarin » 18 apr 2021 09:16

Hej,
Jag hade en uppsättning Vredestein Sprint som jag köpte för 10 år sedan, var mycket nöjd med dessa.
När jag skulle sko min A-coupe förra året kollade jag runt och såg att vår medlem Juha Vane hade haft problem med att balansera sina nyinköpta Sprint, de behövde väldigt mycket vikt, flera däcksfirmor kom fram till samma sak.
Bestämde mig för att prova Michelin XAS som är ett prestandadäck som lanserades -65, lite för nytt för att vara korrekt för min bil om man skall vara petig.
Kunde förra året inte få fram dessa i Sverige utan beställde från England, nu är det inte lika lätt längre pga brexit.
Mina XAS behövde inte mycket vikt vid balansering, tyder på bra gjutning med jämn vikt runt om.
I kommande nummer av klubbtidningen som snart dimper ned i brevlådan finns info om förmånlig rabatt på däck hos en stor leverantör, kolla in den ;)

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 18 apr 2021 10:40

Tack för den informationen!
Michelin har väl alltid varit ett säkert kort att köpa vilket också brukar märkas på priset.
Skall kolla i klubbtidningen.

Har inte jättebråttom med inköp av däck.
Efter över 1000 timmars jobb med karossen står den nu och väntar på blästring och lackering.
IMG_2134 liten.jpg
Fick topparna med nya ventilstyrningar på avgassidan i går så om en vecka eller två hoppas jag kunna provstarta motorn.
I bästa fall kommer den ut i trafik nästa sommar och jag kommer att köpa gamla hjul med VW-fälgar att använda tills dess (och sedan under vinterhalvåren)

Skriv svar