Min erfarenhet av att få en ny bagagehuv att passa

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Min erfarenhet av att få en ny bagagehuv att passa

Inlägg av PerL » 12 mar 2021 10:34

Under renoveringsarbetet av min kaross (B T6) bestämde jag mig för att köpa en ny bagagehuv där fram. Fabrikatet blev Dansk och den såg väldigt fin och välgjord ut när jag packade upp den. Under arbetet med att passa in den på plats upptäckte jag två saker:
- "Storleken" var bra. Dvs spalten mellan huv och kaross blev helt OK om än inte exakt lika stor runt om (dvs inte inom någon eller några få tiondels mm). Men inte värre än vad (jag tror) man kan hitta även i original på bilen
- Huven följde karossformen väldigt dåligt. På 7 ställen låg den upp till 3-4 mm över eller under bilens karossprofil. Initialt bedömde jag att det skulle behövas omfattande arbeten på huv och/eller kaross för att få den att passa. Jag övervägde starkt att skicka tillbaks huven

Om det skulle gå att få tag på en ny huv som passade bättre var jag dock mycket osäker på eftersom alla övriga karossplåtar (och det är många) jag köpt har behövt större eller eller mindre anpassningar för att passa på min bil. Jag bestämde mig därför för att själv se till att huven skulle passa. Först skulle jag försöka "böja till" huven så mycket som möjligt och om det inte gick tillräckligt bra skulle jag ta till vinkelslipen och svetsen. Att böja till huven trodde jag dock inte så mycket på med tanke på att huven är mycket "bulig" åt alla håll och dessutom har kraftiga förstyvningsprofiler på undersidan. Den skulle således troligen göra stort motstånd mot alla försök att ändra dess form.

Nu när jag är riktigt nöjd med passformen kan jag konstatera att det räckte med att bruka (mycket stort) våld för att ändra dess form så att den passar. Det räckte dock med våld genom händer och fötter även om jag även vid några tillfällen fick ta ordentligt spjärn mot husets väggar och tak.
Inget av våldet jag brukade på huven skapade dock några bucklor eller annat på den så den ser fortfarande lika fin ut som när jag packade upp den från leverantören. Bilden visar huven i "färdigböjt" skick där endast mindre tennspacklingsarbeten skall göras. I huvudsak beroende på att fronten är bytt (till den "röda") pga en krockskada som inte gick att riktat ordentligt
Bagagehuv liten.jpg

Jag har också testat att provisoriskt montera tätningslisten (med dubbelhäftande superstark tejp) och den fungerade bra också. För över 30 år sedan köpte jag från USA en gummisats där den ingick. På Porsche 356 Registrys hemsida kan man läsa att det inte är ovanligt att dagens tätningslister till framhuven är både för tjocka och för styva så att huven blir svår eller omöjlig att stänga ett snyggt sätt. Man rekommenderar Stoddards list på deras hemsida. Av bilderna av olika lister på deras hemsida verkar min list likna den list som Porsche själva använde vid tillverkningen

210331: Bild på huven inlagd

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Re: Min erfarenhet av att få en ny bagagehuv att passa

Inlägg av mikaelmarin » 10 apr 2021 08:24

Tack för bra info, det blir fint.

Skriv svar