Hoffmann Speedsters klädsel i motor- och bagageutrymmena

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Hoffmann Speedsters klädsel i motor- och bagageutrymmena

Inlägg av PerL » 29 mar 2021 20:42

Ljuddämpnings och klädselpanelerna till Porschens (B och C) bagage- och motorrum finns att köpa hos flera leverantörer till olika priser. Min nyfikenhet väcktes av Hoffmann Speedsters (Tyskland) utförande som både är dyrare och tyngre än andra leverantörers alternativ. På deras hemsida ( https://en.hoffmann-speedster.com/13782 ... nt-356-b/c ) kan man tex se att dom är uppbyggda av flera lager av olika material som liknar originalet. Numren i följande bild avser de nummer som hänvisas till i texten
Hoffmann Speedster art.nr 510-7300.pptx
(590.87 KiB) Nerladdad 27 gånger
Dock kunde (eller ville) dom inte svara mig på detaljerade frågor om utförandet. Här beskrivs hur jag uppfattar Hoffmanns utförande och skillnader och likheter med originalets utförande på min 356 från 1962. De delar jag har att jämföra med i original är nr 1, 2, 3, 4 och 5. Numren i instruktionerna är samma nummer som i tidigare bild och som hänvisas till i texten.
Instruktion 1.pdf
(264.97 KiB) Nerladdad 24 gånger
Instruktion 2.pdf
(312.58 KiB) Nerladdad 24 gånger
Panelerna levereras i en wellpappslåda (100*104*8 cm) och frakten till min dörr i göteborgsområdet kostade 195€. Något alternativt billigare fraktsätt erbjöds inte.

Fortsättning i nästa inlägg
Senast redigerad av 12 PerL, redigerad totalt 31 gång.

PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Re: Klädsel i motor- och bagageutrymmena

Inlägg av PerL » 29 mar 2021 20:43

Motorrummet
Hoffmanns paneler i motorrummet består av en (eller 2 klistrade på varandra) 1,5-1,8 mm tjock hård skiva (kartong!?) som är aningen ”vågigt” halvblank svart på framsidan och grå på baksidan. Fast vid en snabbtitt skulle man nog kalla panelerna släta. Kartongen är förstärkt med tygband på fram- och baksidan där panelen skruvas fast i karossen På kartongens baksida är påklistrat (inget påklistrat på nr 9) ett (två lager på delar av nr 7L och 7R) av något som liknar tagel- eller kokosfibrer (se bild. I fortsättningen kallad för fiberlager) av olika tjocklek. Möjligen är fiberlagren från början av samma tjocklek (i så fall runt 10 mm) men senare ihoptryckta olika mycket under hantering och transporter.

Min originalpanel nr5 består också av något som också ser ut som kartong (2 lager liksom Hoffmanns). Varje lager kartong är drygt 2 mm tjocka (Hoffmann 1,6 mm), har en svag struktur på framsidan (se bild) och är matt svart med dragning åt grått
Kartongens utsida.jpg
På baksidan av kartongen är påklistrat ett liknade fiberlager som på Hoffmanns paneler (fast med en tätare struktur) som är 10 mm tjockt. Panelen väger 2,8 kg (Hoffmann 2,4 kg)
Fiberlager.JPG
Kupéutrymmet
Ljuddämpningspanelen inne i bilen mot motorrummets plåt nr 4 består i original av ett runt 12 mm tjock fiberlager som är limmat mot en flera mm tjock svart ”asfaltskiva” som väger totalt 2,2 kg. Hoffmann variant består av ett ca 10 mm tjockt fiberlager som är limmat mot ett par mm tjock svart ”filt” som väger totalt 0,7 kg.

De fyra små panelerna nr 10R och 10L som sitter framför A-stolparna är gjorda av något som påminner om 2 mm tjocka bitumenskivor med klister på baksidan. Framsidan är kraftigt mönstrad vilket syns på Hoffmanns hemsida

Bagageutrymmet
Ljudisoleringen i bagageutrymmet nr 1, 2 och 3 består i original av ett ca 8 mm tjock tjärindränkt fiberlager. Hoffmann har ett 6 mm fiberlager som är limmad mot en några mm tjock svart ”filt”.

Skriv svar