Provmontering av LOKARI innerskärmar

Här diskuterar vi tekniska frågor om Porsche 356 och andra tidiga Porsche-fordon.
PerL
Medlem
Tilltalsnamn: Per
Efternamn: Lundgren
Medlemsnummer: 1319

Provmontering av LOKARI innerskärmar

Inlägg av PerL » 11 jun 2021 20:03

Innan bilen skickas på lackering testar jag att montera mina LOKARI innerskärmar av aluminium. Det visade sig då att dom passade mycket dåligt på min Porsche 356 från 1962.

Det bästa sättet att få dom att passa är nog att först montera av gummilisterna. Sedan provmonterar man innerskärmarna och markerar vilka ändringar man behöver göra (det blev bara att ta bort material för mig). Och så kapar man bort det material som är för mycket och provar igen. Och så markerar man än en gång det material man behöver ta bort osv.

Jag behövde provmontera och kapa i fyra omgångar. På denna bild ses det material jag behöver kapa bort (ritad blå linje där kapning skall göras) efter den tredje och näst sista provmonteringen
Modifiering av innerskärm.jpg
När man är nöjd och innerskärmen passar monterar man dit gummilisten igen. I original är listen fastsatt med en liknande häftapparat som man använder till kontorspapperen (fast med mycket grövre klammor). Någon sådan maskin har inte jag så jag borrade två hål för klammornas ben, bockade till egna klammor av ståltråd som stacks genom de borrade hålen och ”snurrades ihop” på baksidan. Det fungerar precis lika bra.

Följande två bilder visar vänster fram hjulhus fotograferat mot dörren först utan innerskärm och sedan med LOKARI innerskärm
VF hjulhus mot dörr utan innerskärm.jpg
VF hjulhus mot dörr med innerskärm.jpg
Senast redigerad av 1 PerL, redigerad totalt 11 gånger.

PerL
Medlem

Re: Provmontering av LOKARI innerskärmar

Inlägg av PerL » 11 jun 2021 20:04

Följande två bilder visar samma sak fast fotograferat mot bilens front
VF hjulhus mot front utan innerskärm.jpg
VF hjulhus mot front med innerskärm.jpg
Man ser på bilderna att innerskärmarna kommer att skydda bra mot att ”skit” skall tränga in i skrymslen och vrår och på sikt förorsaka rost. På en bil har jag över 30 års och 60.000 mils erfarenhet (en BMW 3.0S från 1972) av att dessa innerskärmar fungerar mycket bra. Dom monterades vid 15.000 mil när jag köpte bilen och jag sålde bilen när den gått 75.000 mil

Porschen är den fjärde bil jag monterar LOKARI innerskärmar på och enda skillnaden mot tidigare montage, förutom att passformen är mycket sämre, är att jag skall montera dem både fram och bak på bilen.

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Inlägg av mikaelmarin » 14 jun 2021 09:22

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Nu kan du köra i ur och skur utan bekymmer.

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 14 jun 2021 16:01

Fast verkligheten tenderar att bli annorlunda!

Jag har nyligen renoverat en VOLVO P1800 under flera år och allt arbete jag har lagt ner på den bilen gör att jag drar sig för att ta ut den när det är dåligt väder. Det här blir 4e sommaren som jag kör med den bilen och hittills har jag bara kört den 2 ggr när det varit blött ute. Och alla gånger jag hamnat på en grusväg har jag antingen kört väääldigt sakta eller vänt om ut på en asfalterad väg igen. För jag tänker bara på alla timmar jag svetsat, blästrat, målat och underredsbehandlat den bilen. Man vill ju absolut inte förstöra allt detta arbete.
IMG_8778 liten.jpg
IMG_7905 liten.jpg
Nu är Porschen på väg till blästring och lackering. Trots att bilen var i ett hyfsat skick (har tex stått inomhus och inte körts sedan 70-talet) har det tagit över 1000 timmar att få till karossen som jag vill ha den så jag har en bestämd känsla av att det blir mest "solskensutflykter" även med den. Men innerskärmar känns bra att ha i alla fall med tanke på hur idiotiskt den är konstruerad med tanke på rostrisken

mikaelmarin
Medlem
Tilltalsnamn: mikael
Efternamn: marin
Medlemsnummer: 866

Inlägg av mikaelmarin » 17 jun 2021 07:24

Gediget arbete Per.
Fin Volvo, tidig årsmodell om jag får gissa.

PerL
Medlem

Inlägg av PerL » 17 jun 2021 07:36

VOLVOn är från 1963!

Skriv svar